I 2015 startede en forvandling af det 20 år gamle designbrand Zone, og alle sejl blev sat ind for at vinde markedsandele. Zone har gennemgået en total revitalisering og er i dag i bedre form end nogensinde.

Artiklen er et uddrag af en længere portrætartikel bragt i 365DESIGN no. 1 2017.

 

Zone har siden starten af 1990’erne haft et mål om at tilbyde forbrugerne en god oplevelse gennem et veldesignet produkt til hjemmet. Men i 2015 skiftede virksomheden for alvor gear, da en enig bestyrelse traf en modig beslutning om at ændre Zone til et nyt, moderne og mere tidssvarende brand.

Michael Bruun, et kendt ansigt i designbranchen, overtog stafetten som Zones design brand manager, og sammen med et passioneret team tog han udfordringen op, gik i tænkeboks og begyndte at udvikle et nyt design-dna til et sammenhængende brand – både når det gælder designretningen, udtrykket og niveauet i markedet.

Læs også: Elvang er i tråd med Peru og hele verden

Zone har nu gennemgået en total revitalisering, og indsatsen har allerede givet pote: Tre internationale og anerkendte designpriser er det blevet til på under et år, og Zone har haft kraftig vækst på alle deres hovedmarkeder i 2016 i ’medium to high level’-segmentet.

”Det styrker selvtilliden, at flere har opdaget os og vores nye retning,” udtaler Michael Bruun. Der er sult at spore i hans ene øje og glæde i det andet, mens han taler.

”Når vi vælger at udskifte cirka 60 procent af vores kendte kollektion, tvinger det os til at præstere og skabe nyt,” forklarer han.

Prisvindende design
Zone bestræber sig på at forene etik, æstetik, praktik og nydelse hver dag i deres produkter. De skal være attraktive og let tilgængelige for forbrugerne, som stadig finder dem i faghandlen samt på webshops i Danmark og en lang række europæiske lande.

Zones design er ofte multifunktionelle, og på den måde beriges forbrugerne med flere oplevelser – både i forhold til brugen og udtrykket.

”Vores design rummer den overraskende løsning, det lækre materialevalg og det ekstra touch, som kendetegner Zone,” fortæller Michael Bruun.

Læs også: Muuto står på skuldrene af vores fælles arv

Karakteristisk for Zones designsamarbejder er, at designerne holder sig tæt på brandets dna, når de skaber nyt eller genfortolker velkendt design med nye detaljer og funktioner. Zone samarbejder med designere, som har et kommercielt blik for at kunne levere et godt, funktionelt og spændende design, der har relevans for forbrugerne – og det har resulteret i prisvindende designnyheder.

I foråret 2016 løb den multifunktionelle skåleserie Peili med en hel række priser: Prisen for mest innovative produkt på den internationale Maison & Objet-messe i Paris, Formland News-publikumsprisen på interiørmessen i Herning og endelig den prestigefyldte Red Dot Design Award, som uddeles til verdens største designkonkurrence i Tyskland.


Ovenstående er et lille uddrag af en længere portrætartikel bragt i 365DESIGN no. 1 2017.