Kom tættere på Allan Torp, som er bloggeren bag interiøruniverset Bungalow5.dk. Som erfaren profil i branchen kaster Allan Torp lys på nogle af de bæredygtige forventninger og udfordringer, som karakteriserer nutidens forbrugsadfærd.


Artiklen er en del af en artikelserie om personligheder i den danske design-, møbel- og interiørbranche.


Navn: Allan Torp

Virksomhed: Bungalow5.dk

Titel/stilling: Blogger

 

Hvordan kom du ind i design- og interiørbranchen?

Jeg begyndte interiør– og designbloggen Bungalow5.dk i januar 2010, fordi jeg mente, at der manglede en platform, der delte de mange gode historier om dansk og skandinavisk design. Jeg savnede et sted, der gjorde historierne mere jordnære og personlige, end hvad man kunne finde i magasinerne.

 

Hvad er dine primære arbejdsfunktioner i din nuværende stilling?

Til dagligt driver jeg bloggen Bungalow5, så min vifte af arbejdsfunktioner er bred. Den indebærer alt, hvad der har med driften af bloggen at gøre.

 

Hvordan har du oplevet branchens udvikling gennem årene?

Der er ingen tvivl om, at branchen har oplevet stor fremgang de seneste år. Dansk design er stadig mere og mere interessant – især i udlandet. Jeg synes, der har været en tendens til, at mange brands bruger de samme designere og derfor måske lidt kan ligne hinanden. Rigtig mange virksomheder har også indset, at bloggere og meningsdannere er en god og meget vigtig kilde til deres markedsføring. Der er desværre også mange, som tror, at den slags markedsfæring er gratis.

 

Hvad er branchens største udfordring lige nu? Og hvad kan løsningen være?

Miljøet. Forbrugerne efterspørger i større og større grad bæredygtige produkter – og ikke kun produkter, der er produceret i FSC-træ, men hvor hele produktionen er bæredygtig. Det gælder både indpakning, og hvor produktet produceres. Det nytter ikke, at man kun vil være lidt med på den bæredygtige-bølge – det gælder om at være med hele vejen. Brug genbrugsmaterialer så vidt muligt i stedet for ny plastik, brug kun pap til indpakning og ikke flamingo, og brug altid FSC-certificeret træ.

 

Hvilke tendenser tror du vil sætte agendaen i branchen i 2019?

Miljøet og bæredygtighed er en trend, der ikke kan ignoreres. Forbrugerne efterspørger og betaler gerne mere for bæredygtige produkter – tiden med overflod er i den grad forbi. Vi har fyldt vores køleskabe med økologisk mad i årevis. Nu er tiden kommet til at vores hjem skal fyldes med design, der både er bæredygtigt produceret og er æstetisk bæredygtigt. Vi skal som forbruger også vende os til nye materialer som tang, sukkerrør eller majsstivelse, men måske endnu vigtigere genbrugsplastik, som for eksempel er hentet i verdenshavnene.