Wood Junkie fremstiller dansk producerede møbler med et tidløst design. Møblerne har stor betydning for den kreative designer og snedker Jonas Jensen, der, sammen med sin far, startede brandet i 2014.

Artiklen er bragt i 365DESIGN nr. 2 2018.

 

Designeren Jonas Jensen har en passion for at skabe funktionelle møbler, og det kommer ikke fra fremmede – det ligger i blodet. Som udlært snedker med seks års erfaring blev Jonas Jensen tilbudt en stilling i produktionsvirksomheden ITM ApS, der er startet og ejet af hans far, Henrik Jensen.

Her var Jonas Jensen kun ansat i cirka seks måneder, inden han sammen med faren startede brandet Wood Junkie i 2014.

”Jeg har altid selv fremstillet møbler – både til mit eget hjem og mit eget behov. De tre første design, som Wood Junkie kom frem med, var nogle, som jeg havde tegnet og fremstillet halvandet år før,” fortæller Jonas Jensen, der deltog på designmarkedet Finders Keepers i Aarhus kort efter brandets opstart.

”Finders Keepers bekræftede os i, at vi havde fat i et koncept og et design der giver mening. Vi fik mange positive henvendelser, og det var allerede der, at vi startede vores salg,” fortæller Jonas Jensen.

Foto: Wood Junkie

 

Selvproducerende enhed
Wood Junkie er startet op som en del af produktionsvirksomheden ITM. Det betyder, at brandet selv er i stand til at producere alle sine produkter, hvilket er vigtigt for Jonas Jensen.

”Vi synes, at det er en del af vores dna, at vi kan fremstille det hele selv, og at vores produkter er dansk producerede. Det betyder meget for mig, at vi har en finger med i det hele og ikke bare får andre til at producere det,” forklarer Jonas Jensen, der også selv står i produktionen og har ansvaret for produktudvikling af nye design.

Den 31-årige designer er meget optaget af materialevalget og produkternes stil, der skal passe sammen med gamle klassikere, som Hans J. Wegner og Børge Mogensen.

”Vi bruger meget egetræ. Det er et eksklusivt materiale, som vi godt kan lide at arbejde med – og så er det et materiale, som vores kunder efterspørger meget lige nu,” fortæller Jonas Jensen og fortsætter:

”Jeg vil gerne have, at produkterne er tidløse, men de skal også være i stand til at tage opmærksomhed i det moderne hjem. Det er også vigtigt, at de ikke larmer for meget, så vi stadig holder den nordiske stil.”

Foto: Wood Junkie

 

Funktionelle møbler
Jonas Jensens inspiration kommer fra hans eget behov for at skabe et funktionelt møbel, der kan mere end blot at være dekorativt. Wood Junkies produkter skal derfor kunne interagere med forbrugerne.

”Vores sofabord M01 er et møbel, hvor man løbende kan skifte stemning. Man bestemmer selv, om det skal passe til fredagsslik eller til et par glas rødvin. Det er et produkt, der kan noget mere – og det er en af de ting, der driver mig,” forklarer Jonas Jensen.

Wood Junkie er meget aktiv på de sociale medier, hvor de er i tæt kontakt med slutbrugerne. Kontakten er vigtig for Jonas Jensen, der synes, at det er inspirerende, at han kan designe et produkt og efterfølgende se andre bruge det.

”Det giver mig et eller andet. Jeg bliver stolt hver gang, at der er nogen som køber et af produkterne, og det giver mig et drive til at fortsætte,” fortæller designeren.

I fremtiden overvejer Jonas Jensen at starte et substituerende brand til Wood Junkie. Ideen er, at det nye brand bliver mere eksklusivt, funktionelt og i en anden prisklasse, hvor han kan lege mere med detaljerne.

”Det er en ide, som vi har leget med i noget tid, og det er nogle møbler, som jeg allerede er i gang med at tegne på. Men det er ikke noget, der skal realiseres lige nu. Det er møbler, som jeg skal være tilfreds med og som skal gennemtænkes, inden de bliver sat i produktion. Der skal bruges tid på det,” konkluderer Jonas Jensen.

Foto: Wood Junkie