Vissevasse er ikke kun et designbrand, men også en familievirksomhed, der ønsker at udvide sit produktunivers og samtidig gennemgå en transformation fra plakatvirksomhed til paperbrand. 365DESIGN har talt med medejer Karsten Noel Poulsen om virksomhedens opstart, transformationen og en ny brandhjemmeside til udenlandske forhandlere.

For knap fire måneder siden kunne Vissevasse holde fødselsdag. I marts 2018 var det nemlig fem år siden, at Dorthe Mathiesen og Karsten Noel Poulsen sammen startede det danske designbrand.

Udover at være et makkerpar på arbejdspladsen, er Dorthe Mathiesen og Karsten Noel Poulsen også et par privat, og det har de været gennem de sidste knap 25 år. Sammen har de tre børn, hvoraf deres ældste datter på 23 år også er en del af virksomheden i dag.

Parret har gennem mange år haft en fælles drøm om at starte en virksomhed sammen, men det var faktisk Dorthe Mathiesen og hendes Langebro-plakat, der var startskuddet til Vissevasse.

”Jeg kan huske, at jeg stod op om morgenen, hvor hun havde siddet det meste af natten og hygget sig med at tegne plakaten af Langebro. Hun viste den til mig, og jeg kunne med det samme se, at der var et eller andet over den – den var bare virkelig fed,” fortæller Karsten Noel Poulsen og fortsætter:

”Vi arrangerede på det tidspunkt nogle designmarkeder i København, og der ville Dorthe også selv have noget med. Hun tegnede derfor Langebro-plakaten og tog den med på markederne – og derfra begyndte det at gå hurtigt.”

Der kom interesse fra flere forhandlere, og derfor valgte Dorthe Mathiesen at tage på Formland i august 2013 – kun få måneder efter opstarten. På messen præsenterede hun nogle af sine første byplakater med København og Aarhus, samt de første Danmarksplakater, som hun havde tegnet. I dag er stadig Dorthe, der designer alle Vissevasses produkter.

”Det var by- og landeplakaterne, som var startskuddet til det hele. Det var dem, vi blev kendt for i sin tid – og stadig er kendt for i dag,” fortæller Karsten Noel Poulsen, der i 2014 stoppede som freelancer i filmbranchen og gik ind i virksomheden på fuld tid.

Foto: Vissevasse

 

Udvidelse af produktuniverset
Vissevasse har oplevet en omsætning, der er steget hvert år siden starten i 2013, og ifølge Karsten Noel Poulsen gik det for alvor stærkt de første par år af virksomhedens levetid. Selv om det går godt med salget af plakater, ønsker Vissevasse at udvide forretningen og lave flere typer af papirprodukter.

”Vi fornemmer stadig, at der er en stor efterspørgsel på vores produkter, men vi er også klar over, at vi er en del af en trend med alle de her plakater. Derfor tror vi, at det er på tide at udvide vores produktunivers, og det bruger vi kræfter på i øjeblikket,” fortæller Karsten Noel Poulsen og uddyber:

”Vi er kendt for at fremstille plakater, og det skal vi blive ved med at være kendt for. Vi tror på, at kunderne i mange år fremover vil fortsætte med at købe plakater, men vi vil også gerne lave flere papirprodukter.”

Derfor er Vissevasse ved at blive transformeret fra en plakatvirksomhed til et paperbrand. Karsten Noel Poulsen mener nemlig, at der er potentiale for at sælge endnu flere produkter – både i Danmark, men også i udlandet, hvor især anledningskort, spil og notesbøger er populære produkter. Det er derfor de områder, som virksomheden investerer kraftigt i lige i øjeblikket.

Vissevasse har allerede lavet forskellige spil; et puslespil, et kortspil og et memory game. Spillene var lavet som et forsøg, fordi Dorthe Mathiesen og Karsten Noel Poulsen synes, det var sjovt at lave noget analogt, som kunne få folk væk fra skærmene. De tre spil blev hurtigt afsat – også hurtigere end ejerne havde regnet med. Det har givet Vissevasse lysten til at lave endnu mere af den slags i fremtiden.

”Vi har netop lanceret en ny børnelinje, som indeholder flere spil og en masse plakater til børneværelset. Det åbner op for nogle helt nye forhandlere, som vi synes er interessant,” fortæller Karsten Noel Poulsen, der også lover flere spil til voksne og flere kort, da virksomhedens anledningskort går som varmt brød i de danske og udenlandske butikker.

”Selv om der i dag ikke bliver sendt ligeså mange breve afsted som tidligere, så skal der stadig deles gaver ud, og vi kan se, at der er fart på ude i butikkerne,” forklarer Karsten Noel Poulsen.

Foto: Vissevasse

 

Et digitalt visitkort
Fremtidsplanerne for Vissevasse går ud på at fastholde markedet i Danmark, hvor det går rigtig godt. Virksomheden er derfor fortsat interesseret i nye danske samarbejdsaftaler, men deres hovedfokus er rettet mod udlandet.

”Vi er meget tilfredse med de steder, hvor vi er i dag her i Danmark. For os handler det om at have et godt samarbejde med vores forhandlere. Vores fokus er lige nu på resten af Europa – primært Tyskland og Holland. Det er de to lande, som vi kommer til at arbejde på det næste stykke tid,” fortæller Karsten Noel Poulsen.

I udlandet vil Vissevasse lave en fortælling om, at de er et succesfuldt dansk designbrand og et paperbrand. Til det formål har virksomheden i juni 2018 oprettet en ny brandhjemmeside, der henvender sig til forhandlere i udlandet. Hensigten er, at hjemmesiden skal fungere som et digitalt visitkort.

”Vi er nødt til at binde en fortælling op på, hvem vi er. I Danmark har vi bundet den op på, at vi har lavet by- og landeplakater, som har gjort os kendt i den danske befolkning. Men vi tror på, at vi skal en lidt anden vej i udlandet,” fortæller Karsten Noel Poulsen og fortsætter:

”Vi oplever en gang i mellem i udlandet, at folk ikke er klar over, at vi er forholdsvis store, og at vi sælger rigtig mange produkter. Vi vil gerne være en del af den danske designtrend, der rykker i udlandet lige i øjeblikket. Derfor er vi i gang med at udbrede fortællingen om, at vi er et succesfuldt dansk designbrand – og det gør vi blandt andet med vores nye digitale visitkort.”


Vissevasse har bygget et nyt kontor og showroom på Amager i København. På kontoret har Vissevasse 95 plakater, 464 vinduer og 54 potteplanter. Vissevasse består af otte fastansatte medarbejdere og syv timeansatte pakkepiger, der sammen med Dorthe Mathiesen og Karsten Noel Poulsen udgør den papirentusiastiske virksomhed.