2020/21-regnskabet fra danske Nuura byder på knap en fordobling af bundlinjen. Direktør Nadia Lassen fortæller om et meget specielt, uforudsigeligt og vækstrigt år – det sværeste at navigere i gennem hele hendes karriere.

På få år er det danske belysningsbrand Nuura gået fra lancering til at blive en veletableret spiller i branchen. Sidste år kunne virksomheden præsentere sit andet fulde regnskabsår, hvor minusset på bunden var blevet vendt til et solidt millionplus.

Nu kan Nuura endnu en gang fremvise vækst på samtlige nøgletal i det netop offentliggjorte regnskab gældende for perioden fra den 1. maj 2020 til den 30. april 2021.

I det forgange regnskabsår stiger bruttofortjenesten næsten til det dobbelte og går fra 6,1 mio. kroner i 2019/20 til 11,9 mio. kroner i 2020/21.

Også bundlinjen er næsten fordoblet: Fra 2,4 mio. kroner i forrige regnskabsperiode til 4,1 mio. kroner i det netop afsluttede regnskab.

Nuura øger ligeledes egenkapitalen med flere millioner. I 2020/21 slutter egenkapitalen på 4,1 mio. kroner mod 1,9 mio. kroner i 2019/20.

 

Stor efterspørgsel og uforudsigelighed

Resultaterne i 2020/21 vækker stor tilfredshed hos CEO og medstifter Nadia Lassen. Til 365DESIGN beskriver hun det forgange regnskabsår som virkelig travlt.

”På mange måder har 2020/21 været et meget specielt år. Vi har stået midt i en pandemi, som har skabt enormt stor uforudsigelighed i verden generelt, på de forskellige markeder og hos vores leverandører. Så det har været et både uforudsigeligt og meget positivt år for os,” forklarer direktøren og fortsætter:

”Hos Nuura har vi oplevet kæmpestor efterspørgsel gennem hele regnskabsåret, og det kom faktisk lidt bag på os, hvor stor efterspørgslen var. Samtidig har der i løbet af året været en masse ekstra arbejde for at navigere rundt i de mange konstante forandringer. Det har derfor været ubetinget det sværeste år at navigere i gennem hele min karriere i branchen.”

Trods den store uforudsigelighed i løbet af 2020/21, der blandt andet resulterede i et hav af statusmøder for hele tiden at tilpasse sig situationen, præsterede Nuura at øge omsætningen med 30 procent mere, end virksomheden i første omgang havde regnet med i et ellers aggressivt vækstbudget, fortæller Nadia Lassen.

Nadia Lasse, Nuura
Pres på markedet og flaskehalse skaber usikkerheder

Ifølge Nadia Lassen er kunsten nu i indeværende regnskabsår at fastholde den positive fremgang fra det forrige år. 2021/22 er på mange måder et sværere år, hvor presset på markedet er forøget, der er massive udfordringer med fragt og råvarepriser, og leverandørerne er hårdt presset.

”I øjeblikket er der rigtig mange flaskehalse rundt om i de forskellige led i vores forsyningskæde. Det er helt ude af vores hænder, og det er voldsomt utilfredsstillende, at vi ikke kan få varer hjem, når det er det, vi lever af,” lyder der fra Nadia Lassen.

Hun forklarer, at Nuuras forretningsmodel altid har været at have varer på lager for at sikre hurtig levering. Det er nu sat ud af spil. Fordi Nuura vækster, så er varerne enten ’ædt op’ af væksten, når de kommer hjem, eller også kommer de ikke hjem til tiden.

”I vores nuværende regnskabsår holder vi vores budget, men hvis vi havde varerne på lager, havde vi sprængt alle vores tal endnu en gang,” forklarer direktøren.

Nuura
Følger ambitiøst budget

På trods af de mange nuværende udfordringer forventer Nuura en markant øget omsætning i 2021/22. Det indeværende regnskabsår står – uagtet coronaudfordringer – i investeringens tegn, hvor belysningsvirksomheden har investeret i nye medarbejdere, nyt showroom og nyt IT-system.

”Min forventning er ikke, at vi vækster bundlinjen på samme måde i år som forrige år. Jeg forventer dog, at det bliver et godt år, hvor vi følger vores ambitiøse budget,” siger Nadia Lassen, som afrunder:

”Vi er stadig en forholdsvis lille virksomhed, men med vores høje ambitionsniveau og en endnu kun tocifret millionomsætning, så er der kun én vej, og det er fremad.”

Nuura blev lanceret i 2018 af designer Sofie Refer, iværksætter Nadia Lassen samt branchemændene Peter Østerberg og Dan Takiar Petersen. Målet for Nuura er at skabe unik og æstetisk belysning baseret på skandinaviske rødder, men med et internationalt udsyn.

Nøgletal for Nuura ApS
  2021 2020 2019
Omsætning---
Bruttofortjeneste11.884.532 DKK6.095.062 DKK1.407.605 DKK
Resultat før skat5.210.066 DKK2.554.671 DKK-1.509.719 DKK
Årets resultat4.062.121 DKK2.392.040 DKK-967.886 DKK
Balance10.378.768 DKK7.082.609 DKK6.734.230 DKK
Egenkapital4.064.075 DKK1.954 DKK-2.136.586 DKK