Hos en vestjysk møbelproducent har de oplevet coronakrisen på både godt og ondt. Årets resultat er tredoblet, og det er især vækst på boligmøbelmarkedet, som hiver fremgangen hjem.

I Fumacs 65-årige lange historie blev 2020/21 et af de bedre år. Også hos den vestjyske møbelproducent har de tydeligt mærket til coronakrisen i det forgange regnskabsår – på både godt og ondt.

Fumac har normalt sit største fokus på møbler til kontraktmarkedet, men det er blevet vendt helt på hovedet. I 2020/21 oplevede møbelproducenten nemlig forbrugernes lyst til at bruge penge på fornyelser af hjemmet, hvilket resulterede i en omsætningsvækst på 60 procent på boligmøbelmarkedet i forhold til 2019/20.

På kontraktmarkedet oplevede Fumac ligeledes vækst – dog i mindre grad. I Danmark lå omsætningsvæksten på 30 procent primært båret af offentlige aftaler, mens eksportmarkederne til gengæld havde det sværere under krisen og dermed gik en smule tilbage. Det oplyser Fumac i en pressemeddelelse.

Bruttoresultatet stiger fra 16,9 mio. kroner i 2019/20 til 23,4 mio. kroner i 2020/21. Årets resultat går fra 3,2 mio. kroner i forrige regnskabsperiode til 10,1 mio. kroner i 2020/21.

Også egenkapitalen går væsentligt frem og slutter i 2020/21 på 42,4 mio. kroner mod 33,3 mio. kroner i 2019/20.

Om udviklingen i løbet af de forgange regnskabsår fortæller adm. direktør Per Susgaard:

”Opsvinget især på boligmøbelmarkedet ramte også os, og vi har løbet stærkt for at kunne følge med. Vi har nogle utroligt dygtige, fleksible og loyale medarbejdere, der på bedste vis repræsenterer vores kerneværdier: Kompetence, kvalitet og gensidig respekt.”

 

Indkøb fra nærmarkeder har været en fordel

Som et hav af andre virksomheder i møbelbranchen har også Fumac været ramt af store prisstigninger på råvarer. Det har påvirket dækningsbidraget negativt, idet Fumac selv har måttet absorbere dele af prisstigningerne.

Fumac oplever fortsat mangel på råvarer og udfordringer med leverancer. En fordel for møbelproducenten er dog, at de primært køber råvarer på nærmarkederne. Udfordringerne på de globale forsyningskæder har derfor ikke ramt helt så hårdt som hos andre.

”Det er en bevidst strategi, at vi indkøber fra nærmarkeder, hvor muligt, da vores vision om at ville være blandt de førende til bæredygtige møbelløsninger på det europæiske marked helt naturligt indbefatter en reduktion af CO2-udledning,” fortæller Per Susgaard.

Den grønne strategi hos Fumac er blandt andet bygget på en komplet FSC-certificering og konstant fokus på reduktion af spild og genbrug, hvor det er muligt. For nyligt har møbelproducenten ansat en Head of Quality, Compliance & Environment for at implementere og videreudvikle bæredygtighedsstrategien.

 

Milepæl der vil fortsætte

Ifølge direktøren markerer det nye regnskab en milepæl i Fumacs historie. Tilbage i 2016 blev der sat en ny retning for selskabet, hvor blandt andet udvikling af produktsortimentet og den bæredygtige profil blev igangsat. Den retning har nu båret frugt.

Derfor vurderer Per Susgaard, at Fumac er godt gearet til fremtiden:

”Vi forventer, at den positive udvikling kan fortsætte, dog sandsynligvis med et lavere aktivitetsniveau. Omvendt er der et stort uudnyttet eksportmarked, hvor vi er klar til at forøge indsatsen og vinde markedsandele,” afrunder direktøren.


Nøgletal for Fumac A/S
  2022/2023 2021/2022 2020/2021
Omsætning---
Bruttofortjeneste18.058.642 DKK17.362.053 DKK23.392.519 DKK
Resultat før skat4.030.686 DKK4.065.247 DKK9.709.313 DKK
Årets resultat3.713.686 DKK4.065.247 DKK10.109.313 DKK
Balance79.853.249 DKK78.580.748 DKK80.542.425 DKK
Egenkapital44.200.803 DKK40.487.116 DKK42.421.869 DKK

Foto: Fumac