Covid-19 reducerer bundlinjen hos tæppekoncern

Endnu en gang var tæppekoncernen på vej mod et rekordår, men så ramte Covid-19, og resultatet faldt med 15 mio. kroner. Forventningerne til fremtiden er positive.

Sidste år kunne den herningensiske tæppekoncern Ege Group præsentere rekordresultater. Stien var nu lagt til endnu et år med vækst i omsætning og indtjening, men så brød coronavirusset ud.

I en pressemeddelelse løfter Ege Group, der står bag de fire brands Ege Carpets, Carpet Concept, Bentzon Carpets og Hammer Carpets, sløret for udvalgte tal fra årsrapporten gældende fra den 1. maj 2019 til den 30. april 2020.

Her fremgår det, at der ved indgangen til regnskabsåret var en forventning om, at koncernen ville fortsætte den positive udvikling med vækst på både top- og bundlinje, men at Covid-19 imidlertid har reduceret omsætningen og påvirket resultatet negativt med skønsmæssigt 15 mio. kroner (EBIT). Når der korrigeres med det skønnede tab, er resultatet på niveau med sidste års rekordindtjening.

Omsætningen for 2019/20 endte på 1.156 mio. kroner svarende til et fald på 79 mio. kroner sammenlignet med 2018/19. EBIT slutter på 63 mio. kroner i 2019/20.

Især koncernens brand Hammer Carpets har oplevet tilbagegang. Efter sidste års rekorder har brandet oplevet faldende efterspørgsel fra cruisesegmentet, der udgør cirka 80 procent af forretningsgrundlaget. Efter flere udsatte og annullerede ordrer har Hammer Carpets oplevet en tilbagegang i omsætningen på cirka 25 procent i 2019/20 sammenlignet med 2018/19.

Ifølge Ege Group er målsætningerne for fremtiden uændrede, og der forventes vækst på længere sigt.

”Koncernen er meget realistisk omkring den længerevarende og ressourcekrævende proces. Det forventes at tage op til to år at nå tilbage på 2018/19-niveau, hvad angår omsætning og indtjening,” lyder det i pressemeddelelsen.

Den komplette årsrapport bliver offentliggjort den 15. september 2020 i forbindelse med Ege Groups generalforsamling.

 

Foto: Ege Tæpper