Efter lang tid med modgang lysner det nu en smule for den ikoniske designvirksomhed. I første kvartal 2020/21 stiger omsætningen med en tocifret vækstrate. Bundlinjen er forsat rød.
Den hæderkronede danske designvirksomhed Bang & Olufsen har længe været under økonomisk pres med dalende omsætning. Nu løfter virksomheden sløret for regnskabstallene for første kvartal af 2020/21, og de byder på omsætningsfremgang.
Omsætningen vækster med 10,3 procent til 462 mio. kroner – den første omsætningsvækst siden første kvartal af 2018/19. I en pressemeddelelse fremgår det, at Bang & Olufsen har oplevet øget efterspørgsel efter TV og lydprodukter grundet Covid-19 og forbrugernes fokus på ting til hjemmet.
Selv om det umiddelbart kan lyde skidt, at EBIT-marginen før særlige poster endte på -8,5 procent, er det 22,3 procent bedre end året før.
Virksomheden har dog stadig et stort underskud, som lyder på 49 mio. kroner. Der er dog tale om en væsentlig forbedring sammenlignet med samme periode sidste år, hvor underskuddet ramte 106 mio. kroner.
Ifølge direktøren, Kristian Teär, var væksten i første kvartal primært drevet af positiv udvikling i monobrandkanalen i fokusmarkeder og nye produktlanceringer. Direktøren er tilfreds med fremgangen.
”I en tid med stor usikkerhed er det finansielle resultat et udtryk for solid strategieksekvering af hele organisationen og styrken af vores brede portfolio af innovative produkter, der gjorde os i stand til at tilpasse os den ændrede forbrugeradfærd, vi så i kvartalet. Uforudsigeligheden forårsaget af Covid-19 fortsætter, og vi har et stort arbejde foran os i forhold til at eksekvere på vores strategi og skabe en lønsom forretning. Men vi er tilfredse med den fremgang, vi leverede i første kvartal, og fastholder vores forventninger til året,” fortæller han og fortsætter:
”Trods negative frie pengestrømme på 62 mio. kroner, så vi en markant forbedring sammenlignet med sidste år, og vi har i dag en likviditetsposition på 497 mio. kroner efter aktieemissionen i juli. Vores indsats for at styrke vores omkostningsfokus fortsatte i første kvartal. Vi realiserede 31 mio. kroner i besparelser som led i vores omkostningsprogram, og vi er godt på vej til at levere på målsætningen om en årlig besparelse på 175 mio. kroner ved fuld implementering i 2021/22.”
Foto: Bang & Olufsen