Designvirksomheden præsenterer sit regnskab baseret på sidste halvdel af 2020 efter omlægning af regnskabsperiode. ”Vi har med det seneste regnskab opnået momentum, der betyder, at vi er kommet rigtigt godt ind 2021,” lyder det fra Gubis direktør.
Den danske møbelgigant Gubi fremlægger nu sit regnskab gældende for perioden fra den 1. juli til den 31. december 2020. Baggrunden for offentliggørelsen af regnskabet nu skyldes virksomhedens ønske om at regnskabet fremover skal følge kalenderåret, lyder det i en pressemeddelelse.
Gubi øger omsætningen med et positivt aftryk på bundlinjen sammenlignet med 2019/20 på trods af et år med Covid-19 og stor uforudsigelighed.
I det sidste halvår af 2020 leverede Gubi en omsætning på 211 mio. kroner sammenlignet med en omsætning på 367 mio. kroner over 12 måneder i forrige regnskab. Sammenlignes omsætningen med en tilsvarende periode i sidste regnskabsperiode er omsætningen steget med 6 procent.
Indtjeningen (EBITDA) landede i sidste halvdel af 2020 på 65 mio. kroner mod 110 mio. kroner i de forudgående 12 måneder. Resultatet anses ifølge Gubi som tilfredsstillende.
Tilbagegang i USA og Storbritannien
Gubi er en global aktør med kunder, medarbejdere, samarbejdspartnere og leverandører til stede i det meste af verden.
Den nordiske region har leveret vækst over forventning, hvor privatkunder tegner sig for en stor del af fremgangen. I modsætning måtte man ikke overraskende se sig slået med en smule tilbagegang i Storbritannien og USA, hvor markederne har været mere udfordret af krisen.
”Den store efterspørgsel på produkter til private forbrugere afspejles i, at kunderne har haft fokus på hjemmet og har valgt at investere i møbler og belysning. Vi ser også, at vores strategiske fokus på samarbejdet med partnere specialiseret i online-salg har resulteret i en markant stigning i salget af især belysning på tværs af hele kategorien, og Q4 viste sig at være det bedste kvartal nogensinde for Gubi,” udtaler CEO for Gubi, Klaus Høeg-Hagensen.
Gubi lægger godt fra land i 2021
Efterspørgslen efter Gubis produkter er fortsat stigende i indeværende års første måneder.
Det skyldes blandt andet, at virksomheden har formået at opretholde en stærk forsyningskæde med stabilt vareflow takket være et tæt samarbejde med globale leverandører og logistikpartnere, der har sikret levering til kunderne i et ellers uforudsigeligt år.
”Vi har med det seneste regnskab opnået momentum, der betyder, at vi er kommet rigtigt godt ind 2021, hvor vi fortsat oplever markant efterspørgsel. Udmøntningen af investeringerne i sidste regnskabsperiode mærker vi nu, og organisationen er således godt rustet til fremtiden. Jeg er stolt og taknemmelig over at opleve vores medarbejderes engagement og omstillingsparathed i en meget usædvanlig tid. Kombinationen af det og en historisk stærk produktportefølje gør mig meget optimistisk for 2021,” afslutter Klaus Høeg-Hagensen.
Foto: Gubi