30 permanent lukkede butikker i Rusland. 86 midlertidigt lukkede i Ukraine. Det kan mærkes, men alligevel slår Jysk flere af egne rekorder med banelængder.
Jysk er ude med nyt årsregnskab, der dækker perioden 1. september 2021 til 31. august 2022, og det ser godt ud. Mere salg, butiksudvidelser og flere kunder i butikken har været med til at give virksomheden et rekordregnskab, der blandt andet rammer sit hidtil højeste EBIT-resultat på 4,6 mia. kroner. Omsætningen ender på 36 mia. kroner i den nye årsrapport, hvilket svarer til en vækst på 11 procent siden 20/21-regnskabet.
”Det har været endnu et meget udfordrende år, men alle i Jysk kan være meget stolte af vores resultater. Uanset om det er i butikker, distributionscentre eller kontorer, har alle kolleger bidraget til vores fortsatte succes. Jeg er meget imponeret over alt det dedikation og hårde arbejde, der er blevet og fortsat bliver leveret,” siger adm. direktør i Jysk, Jan Bøgh, i en pressemeddelelse.
Men på trods af det rekordsættende regnskab, ser den globale virksomhed opbremsning forude.
Øjnene mod fremtiden
Ruslands invasion af Ukraine har haft stor indflydelse på Jysks forretning. Med 30 permanent lukkede butikker i Rusland og Hviderusland samt 86 midlertidigt lukkede i Ukraine er det noget, der kan mærkes. Det gælder både økonomisk, men også sikkerhedsspørgsmålet om deres ukrainske medarbejdere har fyldt meget.
Derudover er kæden også presset af stigende omkostninger og inflation. Det betyder, at de allerede nu mærker de første tegn på den forventede opbremsning i salget.
”Kundernes købekraft er under pres. I de kommende måneder er de nødt til at prioritere endnu mere, hvor de bruger deres penge. Derfor forventer jeg at se en opbremsning i vores salg, som vil afspejle sig i vores resultater for vores regnskabsår 2022/23,” lyder det fra Jan Bøgh.
Men selvom verden vender på hovedet i disse dage, vil Jysk fortsætte med sin grundlæggende forretningsmodel. Det betyder blandt andet fortsatte udvidelser. I regnskabsperioden 2021/22 åbnede Jysk 135 nye butikker i Europa, men også et nyt butikskoncept blev introduceret. I 2023 er det indtil videre planen at angribe et helt nyt marked, nemlig Tyrkiet.
“Med alt det, der foregår i verden i dag, overvejede jeg et øjeblik, om vi skulle udsætte vores planer. Men det er ikke Jysks eller vores grundlæggers ånd. Bliver det svært? Ja, men jeg tror på, at vores gode tilbud inden for skandinavisk boligtekstiler og interiør igen vil sikre os en succesfuld ekspansion til Tyrkiet, som det har gjort i så mange andre lande,” siger Jan Bøgh.
Foto: Jysk