Corona-pandemien satte den danske kæde under pres med tvangslukninger af butikker. Trods udfordringer kan Jysk nu præsentere en omsætning, der skyder i vejret i regnskabet for 2019/20.

I en pressemeddelelse løfter Jysk sløret for regnskabstallene for 2019/20. Som så mange andre virksomheder ramte konsekvenserne af Covid-19 hårdt i marts og april, hvor kæden måtte tvangslukke størstedelen af sine butikker.

Trods de udfordrende tider kan Jysk præsentere en omsætning, der slår rekord. Omsætningen ender på 30,5 mia. kroner i 2019/20. Således stiger omsætningen med 7,6 procent, og samtidig er antallet af kunder på niveau med forrige regnskabsår, oplyser Jysk.

”Jeg er meget tilfreds med, at vi trods et år med store udfordringer har formået at øge omsætningen med 7,6 procent. Det skyldes en kombination af rigtig god fremgang, inden coronavirus ramte Asien og Europa, og at vi så en markant fremgang i forhold til samme periode året før, da vi genåbnede vores butikker,” forklarer CEO & President i Jysk, Jan Bøgh, i pressemeddelelsen.

Ifølge Jan Bøgh skyldes den øgede omsætning, at mange mennesker har valgt at bruge pengene på hjemmet i stedet for eksempelvis ferier:

”Der er ingen tvivl om, at mange mennesker har valgt at bruge rejsebudgettet på at købe nye møbler til huset og haven, og det har selvfølgelig haft en positiv effekt på salget hos Jysk. Samtidig har det givet os mulighed for at få kontakt til nye kunder, som har fået øjnene op for, hvad Jysk kan tilbyde.”

 

Fornuftigt resultat men udfordrende fremtid

Det endelige resultat for regnskabsåret bliver først klar om nogle måneder. Jan Bøgh forventer, at resultatet også vil udvikle sig positivt og ende på et fornuftigt leje.

Dog påpeger Jan Bøgh, at det nye regnskabsår kan blive mere udfordrende end det foregående grundet coronakrisen.

”Da de europæiske regeringer har holdt hånden under økonomien, har mange virksomheder ikke for alvor mærket de økonomiske konsekvenser af coronakrisen i det seneste regnskabsår. Jeg forventer, at det i højere grad vil ske i år, og hvis arbejdsløsheden for alvor stiger, får det selvfølgelig konsekvenser for forbruget. Det vil også kunne mærkes i Jysk,” siger Jan Bøgh.

I regnskabsåret 2019/20 åbnede Jysk 106 nye butikker, mens kæden i det indeværende regnskabsår planlægger at åbne over 150 nye butikker.

Foto: Jysk, Jan Bøgh