Selv om coronaen har givet en del udfordringer, kommer Jysk ud med rekord i regnskabsåret 2019/20.

Den danske koncern Jysk har netop fremlagt sit årsregnskab for 2019/20. Regnskabet er det første år, hvor hele Jysk har været drevet som én virksomhed, efter at Jysk Nordic og Dänisches Bettenlager blev sammenlagt fra 1. september 2019.

Omsætningen nåede nye højder og landede på 30,4 mia. kroner i 2019/20. Det blev også til et rekordoverskud før skat på 3,6 mia. kroner.

Et resultat, som President og CEO Jan Bøgh er meget tilfreds med set i lyset af en udfordrende tid, hvor Covid-19 har skabt usikkerhed.

“Først og fremmest vil jeg gerne takke alle medarbejderne i Jysk. De har ydet en flot indsats i en vanskelig periode med mange ændringer internt i Jysk og mange eksterne ændringer som konsekvens af coronapandemien,” lyder det fra direktøren i en pressemeddelelse.

Han forklarer yderligere om konsekvenserne af Covid-19, og hvordan Jysk selv har kunnet handle.

“Vi er blevet udfordret af konsekvenserne af coronavirus, og vores førsteprioritet har selvfølgelig været at prioritere sikkerheden for vores kunder og medarbejdere. Men det har også været vigtigt, at coronavirus ikke tager flere ressourcer end nødvendigt. Jysk skal jo være her i mange år fremover, og derfor er det vigtigt, at vi også har været i stand til at investere, så vi står godt rustet til en fremtid, hvor coronavirus ikke længere tager al opmærksomheden.”

 

Færre investeringer – flere venter i fremtiden

Ifølge Jan Bøgh har det seneste år gjort det tydeligt, at Jysks forretningsmodel med både at have fysiske butikker og mange forskellige muligheder for at handle online er en fordel for koncernen.

Derfor vil Jysk også fortsætte med at øge antallet af fysiske butikker i det indeværende regnskabsår. Planen er, at mindst 150 nye Jysk-butikker skal slå dørene op det kommende år.

Antallet af butiksåbninger har ikke været helt så højt i 2019/20, da det ikke har været muligt på grund af pandemien. De færre butikker har betydet færre investeringer, som har været med til at øge overskuddet.

“Det var helt simpelt ikke muligt at gennemføre alle de planlagte butiksaktiviteter, hvilket selvfølgelig har en positiv effekt på resultatet, fordi vi har investeret mindre end planlagt i vores fysiske butikker. Det betyder imidlertid også, at der er ekstra fokus på at gennemføre så mange investeringer som muligt i dette regnskabsår,” forklarer Jan Bøgh.

Foto: Jysk