Mens en omfattende omstilling af forretningen er i gang, må den landsdækkende møbel- og livsstilskæde Ilva notere et driftsunderskud for tredje år i træk.
Møbelkæden Ilva arbejder videre med sin strategi om mindre butikker og et stærkere digitalt fokus, men selvom kædens omsætning er steget en smule i forhold til sidste år, så kører Ilva fortsat med underskud. Det står klart, efter at virksomhedens regnskab for 2024/25 er blevet fremlagt med røde tal på bundlinjen. Det skriver Ritzau.
Ifølge selskabets årsregnskab lyder driftsunderskuddet på -43,8 mio. kroner – en mindre forbedring i forhold til året før, hvor underskuddet lød på 45 mio. kroner. Omsætningen er til gengæld steget til 1,44 mia. kroner – en fremgang på 20 millioner.
“Vi er ikke tilfredse med bundlinjen, men vi hæfter os ved, at vi har set tydelige tegn på fremgang i anden halvdel af året efter en udfordrende start på finansåret,” siger administrerende direktør Kim Møller Mønster.
Han tilføjer, at udviklingen giver en styrket tro på den strategi, virksomheden har lagt. Et centralt element er at gøre 27 af kædens bolighuse mindre – enten ved at reducere eksisterende kvadratmeter eller flytte til mindre ejendomme i nærheden. Undervejs er enkelte butikker også blevet lukket.
Samtidig opruster Ilva digitalt. Møbelkæden satser på øget online tilstedeværelse og mere aktivitet i sin kundeklub med over 140.000 medlemmer.
“Ilva vil vinde midtermarkedet. Med vores volumen kan vi tilbyde de bedste priser i midtersegmentet samtidig med, at vi skal være bedst til at inspirere og hjælpe kunderne med at skabe deres drømmehjem,” siger Kim Møller Mønster.
Ilva blev grundlagt i 1961 og har siden 2013 været en del af Lars Larsen Group. I 2019 blev kæden lagt sammen med søsterkæden Idemøbler under navnet Ilva. I dag driver virksomheden 45 møbelhuse i Danmark og Sverige med hovedsæde i Sabro ved Aarhus.
Foto: Ilva





