Midt i en stor produktsatsning ramte endnu en lockdown og slog pusten ud af en opadgående kurve for dansk designbrand, men regnskabet ender positivt trods alt. 

Hvad gør man, når fragtpriserne stiger til det tidobbelte, mens materialemangel og forsinkede leverancer samtidig gør det umuligt at følge med efterspørgslen fra kunderne?

Det spørgsmål har man stillet sig selv i rigtig mange virksomheder de seneste år. Det gælder ikke mindst hos designbrandet Sackit, hvor den internationale fragtkrise ramte lige ned i en historisk stor satsning på en ny produktlinje. Så det, der langt hen på foråret tegnede til at blive et fantastisk 2021, endte med et beskedent plus på bundlinjen.

I det netop offentliggjorte regnskab for kalenderåret 2021, er det generelle billede et fald i de fleste nøgletal, men dog stadig positive tal over hele linjen. Bruttofortjenesten lander på 14,5 mio. kroner mod 15,9 mio. kroner det foregående år. Årsresultatet lander på 2 mio. kroner sammenlignet med 3,3 mio. kroner i 2020, og virksomhedens egenkapital er for 2021 på 8,6 mio. kroner, hvilket er en fremgang i forhold til året forinden, hvor den var på 8 mio. kroner.

Sackit budgetterer med en vækst i omsætningen på 30 procent i 2022 og forventer altså et markant bedre resultat på bundlinjen end i 2021.

På det internationale marked er der også positivt at berette for Sackit. Eksporten steg i 2021 med mere end 20 procent og udgør nu mere end halvdelen af det samlede salg. Norge, Sverige, Finland og i særdeleshed Tyskland går forrygende. Her er sidsnævnte på toppen af agendaen for 2022, og det forventes, at der kommer to nye forhandlere på det tyske marked i indeværende år.

Lagrene er sommerklar 

I 2021 blev Sackit ramt af materialemangel og forsinkede leverancer. Det, der skulle have været en storsatsning med en udendørs loungeserie, blev et mareridt. De møbler, der rent faktisk nåede frem – hvilket ikke var mange – var så forsinkede, at sommersæsonen var ovre. Men i stedet for at se negativt på det, har virksomheden besluttet at se det som noget positivt, at lagrene i år er klar til sommeren i god tid.

“De store udfordringer i forsyningskæderne kostede os et betydeligt millionbeløb sidste år og fik os til at tænke i nye baner,” fortæller direktør og stifter af Sackit, Kristoffer Glerup i en pressemeddelelse.

Sackit har blandt andet forhandlet nye, forbedrede fragtaftaler hjem og er desuden i gang med at flytte dele af produktionen fra Asien til nye leverandører tættere på Danmark. Derudover har virksomheden sørget for at fylde lagrene til bristepunktet, så de ikke risikerer endnu en situation som sidste år. I år er alt på lager, inden det varme vejr sætter ind, hvilket giver ro og forventninger til en god sæson.

 

Nøgletal for Sackit Aps
  2023 2022 2021
Omsætning---
Bruttofortjeneste11.526.104 DKK15.401.503 DKK14.545.746 DKK
Resultat før skat-3.496.098 DKK284.621 DKK2.401.222 DKK
Årets resultat-2.751.239 DKK446.621 DKK1.978.454 DKK
Balance43.730.739 DKK54.481.019 DKK56.723.120 DKK
Egenkapital6.359.855 DKK9.111.095 DKK8.664.474 DKK

 

Foto: SACKit