Den i forvejen voksende e-handel fik et gevaldigt skub i 2020 med den lukkede detailhandel og ændrede forbrugsvaner grundet Covid-19. Nye forbrugere og et øget forbrug i flere kategorier får den danske e-handel til at lande endnu en rekordomsætning.
E-handelsanalysen 2020 er netop blevet offentliggjort af Dansk Erhverv, og den ligner unægtelig tidligere års e-handelsanalyser: Den danske e-handel vokser massivt og sætter igen rekord i omsætningen.
Og det er ingen andre end den ubudne gæst Covid-19, som dansk e-handel kan takke for endnu et rekordår.
“Det skyldes selvfølgelig coronakrisen og de deraf følgende restriktioner og nedlukninger, som har påvirket e-handlen markant og ført til enorme udsving i forbruget. 2020 har været kontrasternes år, hvor mange butikker har kæmpet for at følge med den eksplosive vækst, mens andre har kæmpet for at overleve,” siger e-handelsdirektør i Dansk Erhverv Niels Ralund.
I alt lander den samlede omsætning i dansk e-handel på 154 mia. kroner i 2020, hvilket er 9 mia. kroner mere end i 2019.
Tendensen synes at fortsætte. Ifølge analysen forventer hver fjerde forbruger at handle mere online i løbet af 2021, mens kun 6 procent vil skrue ned for forbruget online.
Store kontraster
De store kontraster ses tydeligt mellem dagligvarebranchen og oplevelsesindustrien.
Dagligvarehandel på nettet har under krisen fået det længeventede gennembrud og er gået fra at udgøre 4 procent af det samlede forbrug i 2019 til 6 procent i 2020.
Andelen af forbrugere, som har handlet dagligvarer, mad og drikke på nettet, er steget med 34 procent fra 2019, og sammen med bolig- og havekategorien og hobby- og kontorartikler har salget af dagligvarer således haft den største fremgang under krisen.
”Omvendt så lider oplevelsesindustrien og i særlig grad rejsebranchen et enormt knæk: Forbruget på rejser er mere end halveret i 2020. Faldet i oplevelsesindustrien betyder, at der i runde tal ”mangler” 20 mia. kroner sammenlignet med 2019. Det er markant, og det skal man selvfølgelig have in mente, når man ser, at den generelle vækst er lavere end tidligere år,” fortæller Niels Ralund.
Danske onlinebutikker går frem – men en udenlandsk er stadig størst
En af de mere positive konklusioner i e-handelsanalysen er, at forbrugerne har skruet ned for de udenlandske onlinekøb og op for køb i danske netbutikker. Forbruget i udlandet er faldet med 10 procent, mens det er vokset 15 procent i danske webshops.
“Væksten i danskernes forbrug i udenlandske netbutikker har i flere år været større end i de danske, og der har været alvorlig malurt i bægeret. Derfor er det en rigtig god nyhed, at udviklingen nu er vendt. Der er flere grunde til det, men den vigtigste er, at de danske netbutikker gør det hamrende godt. De fortjener stor ros,” siger Niels Ralund.
Tendensen bliver også tydeliggjort på listen over de største netbutikker. Zalando ligger fortsat nummer 1 med 4,4 procent af alle handler, mens Matas og nemlig.com har stor fremgang og er sammen med Coop i top 5.
Magasin er ny på listen og ligger nummer 18, mens H&M fortsat findes på listen sammen med Boozt på henholdsvis en 4. og en 13. plads.
Foto: Pexels