Brancheaktører om genåbning: Glæde blandet med bittersød fornemmelse

Dele af detailhandlen har fået grønt lys til at åbne op igen fra på mandag den 1. marts. Læs om reaktionerne på genåbningsplanen for detailhandlen fra blandt andre branchedirektør Jens Birkeholm, design- og modekæden Bahne og boligbutikken Kitchen Living Dining. 

På onsdagens pressemøde kom der godt nyt til landets mindre butikker.

Regeringen landede nemlig en politisk aftale om den første fase i genåbningen af Danmark, som blev fremlagt på et pressemøde klokken 11.00, hvor det blandt andet lød, at butikker på mindre end 5.000 kvadratmeter måtte åbne fra den 1. marts 2021. Storcentre og større butikker skal fortsat holde lukket – dog må sidstnævnte holde åbent mod tidsbestilling.

“Det er en bittersød fornemmelse. På den ene side er vi selvfølgelig glade for, at gadebutikkerne igen kan åbne. Det er meget bedre at være åben end lukket. Men på den anden side er der også en dyb skuffelse og en frustration over, at vi har så mange medlemsvirksomheder med centerbutikker, der fortsat skal holde lukket. For jeg kan ikke forstå, hvorfor man ikke kan åbne centerbutikkerne,” siger Jens Birkeholm, adm. direktør for i Dansk Detail, til 365DESIGN.

“Hvis vi fik lov til at åbne centerbutikkerne, ville der jo være mere salgsareal at sprede kunderne på. Der er ikke nogen dokumentation for, at medarbejderne i butikkerne smitter hinanden – eller at kunderne smitter medarbejderne. Hvis det nu havde været tilfældet, så havde jeg bedre kunne forstå, at man ikke kunne åbne op for det hele ad en gang,” fortsætter han og fastslår, at man sagtens også kan åbne for de større butikker og centerbutikkerne på en forsvarlig måde.

Formand for Danske Handelsbyer Anders Baagland deler samme holdning.

”Jeg er sikker på, at vi er klar til at modtage kunder i alle de forretninger der må åbne fra på mandag”, siger Anders Baagland i en pressemeddelelse og fortsætter:

”Vi har jo ikke set evidens for at smittespredningen er størst i detailhandlen, og alle efterlever afstandskrav, regler om mundbind og afspritning ude i butikkerne, så de handlende ikke skal være utrygge ved at gå ud og handle.”

 

Bahne: “Hver dag er en ny coronadag”

Hos design- og modekæden Bahne er genåbningen – desværre – som forventet meget forsigtig. Til Bahnes store ærgrelse skal deres mange centerbutikker holdes lukkede, og kæden ser igen imod en tid, hvor de går glip af mange ugers salg. Der er dog stadig optimisme og glæde at spore hos kæden.

“Vi er taknemmelige for og mere end klar til at komme i gang igen i vores 10 bybutikker efter en meget lang nedlukning. Vi glæder os til, at der er nogle butikker, der åbner op og skaber liv i gaderne og byerne. Jeg tænker kunderne er mere end klar og gerne vil shoppe med god afstand, og hvor vi selvfølgelig fortsat passer på hinanden,” fortæller Helle Bahne, direktør for kædens mode.

For at være klar til genåbningen har Bahne igangsat et stort forarbejde, der hele tiden justeres til. Personale er kaldt ind i denne uge for at gøre bybutikkernes udsalg klar, modtage nye varer og få gjort butikkerne fine, rene og klar til åbningen på mandag.

“Konstante justeringer er kendetegnende for hele dette coronaår, hvor vi virkelig er blevet sat på ekstra hårdt arbejde for at få alle enderne til at mødes. Det kræver kreativitet og hele tiden at være på forkant. Vores motto hos Bahne er: Hver dag er en ny coronadag,” afrunder Helle Bahne.

 

Frustration hos de store butikker: Ulogiske regler

Butikker på mindre en 5.000 kvadratmeter skal stille 20 kvadratmeter til rådighed pr. kunde, mens butikker på over 5.000 kvadratmeter skal sørge for hele 250 kvadratmeter til hver kunde. Det giver en skævvridning i antallet af kunder, hvor en butik på 4.000 kvadratmeter må lukke 200 kunder ind, mens en 8.000 kvadratmeter stor butik kun må byde 32 kunder indenfor.

I retningslinjerne for genåbningen vækker de fremsatte regler om butiksstørrelse og antal kunder ikke overraskende frustration hos flere store aktører i design- og møbelbranchen.

Direktør for møbelkæden Ilva, Rami Jensen, har flere gange ytret sin utilfredshed med nedlukningen og nu også med genåbningsplanen. I et Linkedin-opslag fredag den 26. februar udtrykker han sin klare utilfredshed:

“I alle byer med et byggemarked eller en møbelbutik over 5.000 m2, kan kunder også vælge en tilsvarende butik under 5.000 m2 – så mon ikke vi bare ender med flere besøgende der? Det forstår vi ikke logikken i. Det er vel ok at ændre en beslutning hvis der findes en bedre løsning,” skriver direktøren.

Også hos Ikea forholder de sig kritisk til genåbningen.

“Vi har kvadratmeter nok til at kunne tilbyde sikker handel for et begrænset antal kunder. Men det giver naturligvis ikke mening at åbne et varehus på eksempelvis 20.000 kvm. for kun at kunne lukke 75 kunder ind ad gangen,” udtaler Christian Mouroux, kommunikationschef i Ikea Danmark, til Finans.

 

Kitchen Living Dining: Klar med forårsstemning 

Hos handelsstandsforeningen KCC i København ser man frem til, at de mindre butikker i Indre By kan få lov til at åbne fra den 1. marts.

”Vi er så glade for, at en stor del af vores medlemmer endelig kan byde kunder og besøgende velkommen i Indre By igen. Efter den sidste nedlukning har butikkerne helt styr på myndighedernes retningslinjer, og derfor havde vi også håbet på, at stormagasinerne og de liberale erhverv, som eksempelvis frisører, kunne åbne. Det har været – og er stadig en hård omgang for de erhvervsdrivende at holde lukket,” siger John Hansen, direktør for KCC, i en pressemeddelelse.

En af butikkerne i Indre By i København, som kan se frem til at genåbne, er boligbrandhouse F&H’s konceptbutik Kitchen Living Dining.

“Vi er enormt glade for, at vi igen kan slå dørene op til vores skønne butik i Indre By i København. Det betyder, at vi igen kan byde gæster indenfor og inspirere dem ud fra de mange forårsnyheder, der nu står på hylderne. Vi føler, at mange forbrugere glæder sig til at komme ud og opleve den fysiske butiksoplevelse igen – at se og føle på produkterne og have dialogen med vores dygtige personale, der brænder for at inspirere den enkelte kunde, der besøger vores butik,” forklarer Head of B2C hos F&H, Morten Gunner Hansen.

For at blive klar til genåbningen har teamet bag Kitchen Living Dining gjort butikken klar, og stylisterne har sørget for, at butikken emmer af forårsstemning med de mange nyheder stående klar på hylderne.

Selv om forbrugerne har haft mulighed for at besøge Kitchen Living Dinings webshop under nedlukningen, så er det primære fokus at få dem ind i butikken til en personlig dialog og service.

“Vi glæder os meget til at byde gæsterne indenfor igen. Hos os er det nemlig en stor del af oplevelsen, at man bliver taget godt imod af vores dygtige personale, hvor man får en god kop kaffe med i hånden, alt imens man kan gå rundt og nyde universet med de mange brands,” afslutter Morten Gunner Hansen.

 

Foto: Bahne