Ifølge Impact Omnichannel Index 2020, som er den største analyse inden for omnichannel i Skandinavien, er der stadig alt for mange detailhandlere og brands, som ikke har styr på det helt basale, når det kommer til at koble on- og offline sammen.

Virksomheden Impact har analyseret og sammenlignet de 253 største skandinaviske detailhandlere og brands, herunder 95 fra Danmark, 87 fra Sverige og 70 fra Norge, på tværs af 10 brancher gennem 51 touchpoints i kunderejsen.

Analysen bygger på kvantitativ benchmarking, on- og offline mystery shopping samt dybdegående interviews med de bedste aktører inden for omnichannel. Derudover indeholder analysen en økonomisk vurdering fra Danske Bank i forhold til branchernes evne til at øge indtjening og omsætning.

Med Amazons indtræden i Norden er det blevet sandhedens øjeblik for mange skandinaviske virksomheder, for spørgsmålet er, om de er klar til at tage konkurrencen op mod onlinegiganten?

 

Alt for mange udnytter ikke mulighederne ved omnichannel

Impact Omnichannel Index 2020 viser med al tydelighed, at der fortsat er mange virksomheder, der ikke har styr på det helt basale i forhold til omnichannel og det at skabe en gnidningsfri købsoplevelse.

Næsten en tredjedel af de undersøgte detailhandlere og brands tilbyder således endnu ikke ’click & collect’ til deres kunder. Kun 65 procent har fyldestgørende produktinformation på websitet, og hos 37 procent fremgår det ikke på websitet, hvis et produkt er på lager i en lokal butik.

I analysen er der således kun fem procent af de undersøgte detailhandlere og brands, som har, hvad der kan betegnes som et bemærkelsesværdigt omnichannel-setup.

Services som ’click & collect’, køb online og returner i butik samt mersalg ved at anbefale andre produkter i den samme produktkategori er blot nogle af de elementer, som i dag er ’must-haves’ for alle detailhandlere og brands.

 

Danmark sidder på den nordiske trone

I analysen fremgår det, at 8 ud af de 10 bedste omnichannel detailhandlere og brands i Skandinavien kommer fra Danmark. Men hvorfor er danske virksomheder så meget bedre til omnichannel end deres svenske og norske naboer?

Ifølge analysen er danske detailhandlere og brands bedre til at skabe sammenhæng mellem webshop og de fysiske butikker. Dette gælder både i forhold til promovering af onlineuniverset i butikkerne og mulighed for mobile betalingsmuligheder gennem begge kanaler. Derudover formår danske detailhandlere og brands i højere grad at udnytte mulighederne ved Google Shopping og sociale medier.

Impact Omnichannel Index 2020 præsenterer otte sandheder om omnichannel i Skandinavien, som giver stof til eftertanke til alle, der arbejder med detailhandel. Blandt andet viser det sig, at under fem procent af de skandinaviske detailhandlere og brands tilbyder levering samme dag, og at 42 procent fortsat ikke har fået øjnene op for værdien af loyalitetsprogrammer.

Download Impact Omnichannel Index 2020 her.

Foto: Unsplash