I første halvår af 2021 har danskernes betalingskort været glohede, og forbruget online slog rekord. Flere er begyndt at handle markant mere online på grund af coronakrisen, og det ser ud til at fortsætte.
Det lyder vildt, men den er god nok. Danskernes onlineforbrug er i første halvår af 2021 vækstet med 26 procent og lander i alt på 93,8 mia. kroner. Det viser E-handelsanalysen for første halvår af 2021, der netop er blevet offentliggjort af Dansk Erhverv.
Forbrugerne har altså været mere end almindeligt købelystne. Det kommer dog ikke bag på Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv:
“[…] Jeg er faktisk ikke overrasket. Vi har igennem hele coronakrisen hørt om mange e-handelsvirksomheder med enorm vækst, så den flotte samlede vækst kommer faktisk ikke bag på mig. Når det er sagt, så er det er en voldsom fremgang fra samme periode sidste år, som også delvist var præget af nedlukning,” udtaler han i en pressemeddelelse fra Dansk Erhverv.
Forbrugerne vil have tøj, sko og accessories
Det er især tøj, sko og accessories, der har fået danskerne til at hive betalingskortet frem. Kategorien udgør nemlig 17 procent af alle handler og 16 procent af forbruget.
På andenpladsen kommer produkter til boligen og haven, som udgør 8 procent af handlerne i første halvår af 2021 og 12 procent af forbruget.
Mindre handel i udlandet
Fremgangen i e-handlen kommer primært de danske virksomheder til gavn. Forbruget i de udenlandske netbutikker er nemlig faldt med cirka to procentpoint i forhold til første halvår af 2020.
Selv om cirka en fjerdedel af danskernes forbrug stadig lander i udenlandske netbutikker, og nedgangen ikke er stor, så er det en god udvikling, lyder det fra Niels Ralund, som også har bud på årsagen.
”Vi har mange danske netbutikker i absolut verdensklasse, som gør alt, hvad de kan for at holde forbruget i Danmark. Samtidig har flere virksomheder under coronakrisen taget nettet til sig, og dermed har kunderne fået endnu bedre mulighed for at handle herhjemme,” udtaler han.
Hver femte forventer at handle mere online
De primære årsager til e-handel er typisk bekvemmelighed, pris og udvalg. Normalt angiver fem procent af forbrugerne, at de handler online af andre årsager. I første halvår af 2021 er det tal fordoblet, og to ud af tre af disse forbrugere angav corona-relaterede årsager til, at de har handlet på nettet.
”Forbruget på nettet har haft vokseværk i flere år, men der er ingen tvivl om, at coronakrisen, nedlukninger og udbetalte feriepenge har været benzin på bålet. Knap halvdelen af forbrugerne svarer da også, at de har handlet mere på nettet de seneste 12 måneder end tidligere,” forklarer Niels Ralund.
Men hvordan ser det mon ud, når alle restriktioner er fortid, og byerne igen summer af liv? Analysen konkluderer, at hver femte forbruger faktisk forventer at handle mere online det næste år, mens hver tiende vil skrue ned.
”En del forbrugere vil lette foden lidt fra speederen og i stedet skrue op for handlen i de fysiske butikker, men det er kun et fåtal, der vil trykke på bremsen. Væksten vil finde et mere naturligt leje, hvor vi ikke skal forvente at se de her vilde væksteksplosioner, som vi har set under krisen,” vurderer Niels Ralund.
Foto: Unsplash