Forventningerne til e-handelsvæksten blev indfriet i tredje kvartal. Nu ser netbutikkerne ind i et rekordstort 4. kvartal.

Nethandlen har redet på vækstbølgen hele 2020 – særligt på grund af Covid-19 og nedlukningen af den fysiske detailhandel i foråret.

Væksten har fortsat i hele tredje kvartal, viser Dansk Erhvervs E-handelsbarometer, der hvert kvartal tager temperaturen på dansk e-handel.

“8 ud af 10 netbutikker havde fremgang, og over halvdelen af butikkerne havde faktisk vækst på mindst 50 procent i forhold til samme periode sidste år. Det må siges at være ganske tilfredsstillende,” siger Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv.

Blot 4 procent af onlinebutikkerne har måtte kigge lidt langt efter væksten. Det er en del forbedret i forhold til 1. og 2. kvartal, hvor henholdsvis 18 og 10 procent af netbutikkerne kæmpede med at generere salg.

Årsagen hertil er, at coronakrisen fortsat rammer specifikke brancher hårdere end andre, lyder det fra Niels Ralund.

 

Forventer rekordstort 4. kvartal

Selv om forbrugerne tilsyneladende får shoppet en del online, så er forventningerne til 4. kvartal ikke sænket hos netbutikkerne. Tværtimod.

Knap 8 ud af 10 netbutikker forventer fremgang i årets sidste kvartal, mens kun 3 procent frygter for et fald i salget.

“Jeg tror, at 4. kvartal kan blive et af de største i dansk e-handelshistorie. Vi går en i en periode med Singles Day, Black Friday og jul, hvor forbrugerne som følge af coronavirusset må forventes at handle mere på nettet. Samtidig er feriepengene sat i spil, mens mange må kigge langt efter at rejse på skiferie, og det frigiver penge, der kan bruges på andre goder,” vurderer Niels Ralund.

 

Foto: Unsplash