Julehandlen for de danske netbutikker sprængte ikke overraskende forventningerne. ”Dermed sluttede et helt ekstraordinært år med et helt ekstraordinært salg online,” fortæller e-handelsdirektør i Dansk Erhverv.
De øgede coronarestriktioner, som blandt andet er gået hårdt ud over det fysiske detailsalg, har fået forbrugerne til at skrue op for deres indkøb online.
Det har resulteret i stor travlhed og vækst hos et hav af webshops – især i december, hvor julegaveindkøbene skulle i hus.
Ifølge Dansk Erhverv svarer et stort flertal af deres medlemmer, at julesalget fortsatte helt frem til juleaften og dermed sprængte forventningerne.
”Forventningerne var tårnhøje efter et hæsblæsende år og en rekordstor Black Week, men de blev alligevel sprængt. Det havde jeg faktisk også forventet, for det stak virkelig af i de sidste uger op til juleaften. Dermed sluttede et helt ekstraordinært år med et helt ekstraordinært salg online,” udtaler Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv, i en pressemeddelelse.
Tal fra Nets understøtter udsagnene fra netbutikkerne. Hos de 100 største netbutikker hos Nets var der over tre gange så mange køb på lillejuleaften i 2020 sammenlignet med 2019. Herudover var det samlede onlinesalg i december 2020 87 procent over december 2019 hos de 100 største webshops.
Købelysten er langt fra stilnet af. Over nytår og de første dage i 2021 er der fortsat travlhed i netbutikkerne.
”Med de nye restriktioner og øgede smitte vil det ikke ændre sig det næste lange stykke tid,” konstaterer Niels Ralund.
Foto: Pexels