Den nye online platform har en vision om at kuratere, sælge, uddanne, motivere og inspirere forbrugerne til mere bæredygtige valg. Gennem et framework giver platformen overblik og indblik i, på hvilke parametre et brand og et produkt er bæredygtigt.

Den nye platform thecomarche.com er netop blevet lanceret. Formålet med The Comarché er at være en skandinavisk online platform for bæredygtige brands. Ikke blot ved at bruge ordet ’bæredygtighed’ som et buzzword, men ved konkret at kuratere bæredygtige brands, promovere dem samlet og guide forbrugerne i, på hvilken måde de enkelte brands og deres produkter opfylder forskellige bæredygtige principper.

”Vi har udviklet The Comarché, fordi vi gerne vil gøre det nemt at handle bæredygtigt. Da jeg sidste gang skulle flytte, brugte jeg lang tid på at finde bæredygtige valg inden for nye møbler og ting til hjemmet. Jeg oplevede, hvor uoverskueligt og tidskrævende det er at gennemskue, om et produkt er bæredygtigt – og hvilket aftryk produktionen af det efterlader,” fortæller co-founder Anne Marie Mondrup og fortsætter:

”Med The Comarché samler vi bæredygtige brands inden for flere brancher og gør det tydeligere for forbrugerne, hvordan det enkelte brand arbejder med bæredygtighed. Det gør det nemt for den bevidste forbruger at vælge bæredygtigt ud fra egne værdier og krav,”

The Comarché repræsenterer indtil videre kategorierne Fashion, Home, Beauty, Lifestyle & Kids med over 40 brands og +3.500 produkter i porteføljen.

”Hvis vi reelt skal gøre en forskel, skal vi stå sammen på tværs af brancher. Vi skal placere os ved siden af det, som vi betragter som konkurrenter, så vi kan danne fælles front og forhåbentlig være medvirkende til et meget længe ventet paradigmeskift hos forbrugerne,” fortæller co-founder Marie Engberg.

 

Værktøj skal fremme gennemsigtighed

Udfordringen med bæredygtighed er, at det for mange er svært at forstå og gennemskue, på hvilken måde et produkt er bæredygtigt.

Derfor har platformen udviklet The Comarché Framework – et konkret værktøj, der bliver brugt på websitet for at fremhæve hvert produkts bæredygtige egenskaber.

”I mit arbejde med bæredygtighed har jeg så mange gange savnet et værktøj til at forklare og oplyse om bæredygtighed. For det er ofte fuldstændig umuligt som forbruger at navigere i de mange lag af kompleksitet, som begrebet bæredygtighed rummer. Og hvis man mangler noget, så må man jo lave det selv. The Comarché Framework er derfor et resultat af mange timers intenst og udfordrende arbejde, så vi sammen kan hjælpe en mere nuanceret debat om bæredygtighed på vej,” fortæller Marie Engberg.

Frameworket ligger frit tilgængeligt på thecomarche.com, så alle interesserede kan blive klogere på de forskellige parametre for bæredygtighed.

 

Ambition om at blive ledende platform

The Comarché fokuserer i første omgang på skandinaviske brands. Ambitionen er dog også på længere sigt at repræsentere brands fra hele verden. Derfor er holdet bag konstant på udkig efter flere bæredygtige brands, som lever op til platformens kriterier.

”Det er vores vision at gøre The Comarché til den ledende platform for ’Everything Sustainable’,” lyder det i pressemeddelelsen.

På nuværende tidspunkt repræsenterer The Comarché brands som Dear Denier, Arteana, Skagerak, Ham & Lerche, August Sandgren, Mater, Jou Quilts, Schulz by Crowd, Poppykalas, Under Your Skin, Wabi Sabi Nordic, Naturlig Olie, Yroli, Yume. Platformen ser frem til at byde mange flere brands velkommen.

Foto: The Comarché co-founders. Fra venstre: Anders Hjarnaa, Anne Marie Mondrup og Marie Engberg