Hos en lampeforhandler har de tænkt ud af boksen og skabt en rute rundt i København, som går forbi 11 designbrands’ showrooms. Konceptet skal gøre det nemt for forbrugeren at opleve historien bag blandt andet Vipp, Menu og Muuto og kan opleves live eller hjemme fra sofaen.
Med et sortiment på over 8000 forskellige designerlamper har AndLight slået sig fast som en af Europas førende forhandlere af designerlamper. Nu introducerer AndLight en såkaldt designrute under navnet Copenhagen Design Tour, som tager forbrugerne med på en rute rundt i København til 11 forskellige showrooms med designbelysning.
Ruten kan hentes ned til Google Maps på en smartphone, så forbrugerne nemt kan springe på cyklen eller tage noget af ruten på gåben. Det kan også lade sig gøre at tage turen hjemmefra. AndLight har nemlig lavet et kort over turen med billeder og video fra alle showrooms.
Casper Brix, Head of Brand & Content hos AndLight, fortæller om konceptet:
Hvordan opstod ideen til at lave Copenhagen Design Tour?
Idéen opstod i forlængelse af åbningen af vores nye showroom tidligere på året. Her blev vi hurtigt gjort opmærksomme på, at vores kundebase har en meget stor interesse i at komme bag om historien på de mange brands, vi forhandler. Vi sætter stor fokus på at fortælle og vejlede på bedste vis, men det kan give en helt unik oplevelse at besøge et brands showroom. Et besøg giver en visuel forståelse af brandet og deres ønskede rammer for den lampe, man er interesseret i at investere i til sit hjem. Konceptet gør det muligt at bygge en tydelig bro til vores partnerbrands og skabe større transparens for vores kunder. Det, mener vi, giver mest værdi for alle parter, hvorfor vi kom på idéen, der blev til Copenhagen Design Tour.
Er Copenhagen Design Tour lavet i samarbejde med de 11 brands?
Ja, det er den. Vi ville gerne fortælle historierne bag de mange brands, vi forhandler. Dette var oplagt at gøre gennem deres showrooms, hvor man som gæst virkelig kommer bag om brandet og træder ind i deres univers. Derfor aftalte vi at komme forbi for at skyde billeder og videomateriale, så vi kunne give vores præsentation på, hvorfor hvert brands’ forskellige historie er så interessant og ikke mindst vise deres design. Ved også at kunne fortælle historien online på vores kanaler får alle mulighed for at tage del i turen, selv om man måske ikke befinder sig i København eller måske ikke ønsker at udsætte sig for fare i forbindelse med Covid-19-situationen.
Hvad forventer I at få ud af konceptet?
Det primære mål med konceptet er at få folk ud og opleve København og alt det smukke design, man kan finde i byen. Dette gælder både designinteresserede, der måske bor i byen eller i lokalområdet, men også folk fra udlandet, der besøger byen. Det handler om at vise alt det, vores by har at byde på, hvor særligt design er noget, der har bidraget til at sætte Danmark på verdenskortet. Som forhandler at designerlamper ønsker vi kun at folk kommer ud og oplever lamperne og besøger de smukke showrooms rundt i byen. Særligt under Covid-19-situationen føler vi, at dette nu er vigtigere end nogensinde før. Dels fordi folk måske ikke har mulighed for at rejse til udlandet, som de har gjort før, men nu i stedet kan være turist i egen by for en stund.
Har I planer om lignende tiltag i fremtiden?
Som forhandler af designerlamper i hele Europa er målet på sigt også at kunne fortælle historien i andre byer. Vi ved, at flere af vores kunder, der ikke har mulighed for at besøge København, også har et ønske om at kunne tage en lignende tur i deres egen by. Dog er AndLight placeret og har hjem i København, hvorfor netop denne by og projektet Copenhagen Design Tour altid vil fungere som udgangspunkt for konceptets videreudvikling.
Foto: AndLight, Copenhagen Design Tour