Med en ambitiøs strategi vil isenkræmmerkæde hæve toplinjen med 500 mio. kroner, for kun vækst er en succes.
Ifølge Imercos 2021-regnskab var omsætningen på 1,5 mia. kroner. Planen lyder nu, at toplinjen skal op at røre 2 mia. kroner per 2025. For hos Imerco hedder det interne mantra: ‘Kun vækst er en succes’.
“Vi har stigende omkostninger og råvarer, så vi er nødt til at skabe en vækst, for ellers bliver vi ædt op,” siger Frederik Brønnum, adm. direktør hos Imerco, i et interview til Børsen.
I perioden 2021-2022 vil isenkræmmerkæden investere 100 mio. kroner. Det er virksomhedens hidtil højeste investeringsniveau, og pengene skal bruges på udvikling og vedligehold af de mere end 160 butikker. Derudover vil der være investeringer i fuldautomatiserede lagre- og robotsystemer samt fokus på onlinesalg og samspillet mellem de fysiske butikker og onlineshoppen.
Plan500
Den nye plan er altså at vækste 500 mio. kroner og derved nå 2 mia. kroner. Planens navn er Plan500 – ganske enkelt. Flere brancher forventer et mættet market og pressede priser på både råvarer og leverancer, men for Imerco er løsningen at accelerere sine investeringer og derved fremtidssikre kæden.
“I vores branche er det en stor vækst at skabe. Det skal vi gøre på forskellige måder, men det bliver særligt afgørende, at vi laver en yderligere digitalisering af forretningen,” siger Frederik Brønnum.
Foruden rekordinvesteringer, digitalisering og optimering af lagre og webshop er Frederik Brønnum heller ikke afvisende overfor opkøb som en del Plan500. Efter Imercos opkøb af Inspiration-kæden i 2017 satte Konkurrencestyrelsen ellers en stopper for yderlige opkøb, men denne indbefatter ikke leverandører, og det er her, at Frederik Brønnums øjne er rettet mod.
Foto: Imerco