Der er fremgang i køkkenbranchen, og den danske køkkenkæde vil nu slå dørene op til endnu flere butikker. Dog oplever Kvik, at det er svært at finde franchisetagere – især de kvindelige.

Køkkenbranchen har kronede dage. Coronakrisen har sat ild til forbrugernes lyst til at udskifte det gamle køkken med et nyt.

Salget af køkkener er i så høj kurs, at den danske køkkenkæde Kvik nu har sat sig for at åbne butikker i otte nye byer blandt andet i Storkøbenhavn, Nykøbing Falster, Skive, Aalborg og Haderslev.

Her er Kvik dog stødt på én stor udfordring: Mangel på franchisetagere.

Trods det at Kvik er vant til at hente ledere ind fra mange forskellige brancher, så oplever kæden, at det er svært at rekruttere gode franchisetagere – også selv om der er mulighed for at tjene gode penge. I gennemsnit har alle Kviks franchisetagere nemlig tjent 2 mio. kroner i det seneste år.

”Det er en mærkelig situation, vi står i. På den ene side sælger vi enormt mange køkkener, tjener gode penge til både Kvik og vores franchisetagere og er klar til at udvide med flere butikker,” udtaler Jesper Nielsen, Country Manager for Danmark i Kvik, i en pressemeddelelse, og fortsætter:

”Vi står med et gennemtestet koncept og et stærkt sikkerhedsnet, men vi er naturligvis nødt til at vente på, at vi finder den helt rette person, før vi kan åbne, så vi sikrer en velfungerende butik fra starten. Ellers kan vi ikke imødekomme den store efterspørgsel, der lige nu er på dansk designede kvalitetskøkkener.”

 

Efterlyser flere kvindelige franchisetagere

Jesper Nielsen har en ambition om, at flere af de nye franchisetagere vil være kvinder. I øjeblikket er kønsfordelingen noget skæv, da kun én ud af Kviks 33 franchisetagere på det danske marked er kvinde.

Kvik tror dog på, at det er muligt at rekruttere kvindelige ledere. På sine ni udenlandske markeder har køkkenkæden nemlig mere succes med de kvindelige franchisetagere.

Ifølge Sarah Crone, bestyrelsesformand i Franchise Danmark, er franchise-konceptet generelt mere populært i udlandet. I Danmark har vi en kultur, hvor vi helst vil selv, og det kan derfor være svært at ’lokke’ med konceptet over for danskerne – især kvinder, forklarer hun.

”Hvor let konceptet tiltrækker kvinder afhænger af branche, men selv i kvindedominerede brancher oplever vi, at den kvindelige franchiseansøger ofte har sin mand med til at stå for økonomien,” siger Sarah Crone.

I alt har Kvik 175 butikker, hvoraf 40 er fordelt rundt omkring i Danmark. Fremgangen i køkkenbranchen viste sig tydeligt i kædens seneste regnskab fra 2020, som slog rekord for syvende år i træk.

 

Foto: Kvik