Liveshopping skal hjælpe norsk detailhandel

To foreninger indfører som de første i Norge liveshopping, der skal støtte den lokale detailhandel i den svære coronatid.

Coronakrisen har gjort det svært at drive forretning, og mange butikker har enten nødsaget eller frivilligt holdt lukket og mærket situationens negative indvirkning på omsætningen.

Det har to norske næringsforeninger muligvis fundet en løsning på. Næringsforeningerne i kommunerne Sortland og Hadsel lancerer nemlig nu liveshopping-konceptet ’Heimhandla’ (Hjemmehandel, red.), der har til formål at gøre det muligt for forbrugerne at handle hjemmefra og samtidig støtte de lokale butikker. Det skriver det norske branchemedie Tekstilforum.

I første omgang gælder konceptet butikkerne i Sortland og Hadsel, der gennem livesendinger på Facebook vil gøre det muligt for kunder at orientere sig i forretningerne, få personlig service og købe ting, de ellers ikke har kunnet købe under coronakrisen.

”Detailhandel handler meget om at tilpasse sig kundernes købsmønstre. Vi tror, at de fleste ønsker at handle lokalt og i butikker både på grund af vejledning og samfundsansvar. Heimhandla er en måde at slå de to ting sammen på,” lyder det fra Marius Steiro fra Sortland Næringsforening.

Der kan være et stort potentiale i liveshopping. Det svenske netmedie Breakit anslår, ifølge tekstilforum, at Kina sidste år omsatte for 630 mia. norske kroner (knap 408 mia. danske kroner) gennem liveshopping, hvilket udgør ni procent af landets samlede nethandel.