Kendskabet til den amerikanske udsalgsuge er i top, og forbrugerne vil sidde klar ved tasterne og shoppe rekordmange varer hjem. Det viser en ny analyse fra Dansk Erhverv.
Ifølge en analyse fra Dansk Erhverv vil netbutikkerne få kronede dage i den kommende uge. Black Friday står for døren den 26. november, men allerede fra den kommende weekend kan de danske forbrugere se frem til gode tilbud, som vælger at udvide Black Friday til Black Week.
Analysen viser, at næsten alle danske forbrugere har kendskab til Black Friday. Hver fjerde forbruger regner med at handle på nettet i løbet af tilbudsugen.
Blandt de forbrugere, der ofte handler online, er købelysten endnu større. Godt fire ud af 10 forbrugere i denne gruppe forventer at lægge varer i kurven under Black Week.
”Der er virkelig sket noget de sidste år, og Black Friday – eller Black Week som det reelt er nu – er blevet et etableret fænomen, som stort set alle danskere kender, og som rigtig mange vil deltage i,” udtaler Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv, i en pressemeddelelse.
Flere penge i spil
Ikke kun intentionen om at købe vil stige i år. Også antallet af kroner og ører, som forbrugerne er villige til at bruge, vokser. Hver femte forbruger regner således med at bruge mindst 5.000 kroner i år.
Dansk Erhverv vurderer, at der i 2020 blev solgt for i alt cirka 3,2 mia. kroner online.
”Det går rigtig godt for dansk økonomi, der er høj jobsikkerhed og forbrugerne har ganske mange penge til forbrug, og det smitter af på forventningerne til Black Week. Derfor tror jeg også, at vi kan forvente, at salget for ugen runder 3 mia. kroner online, og så er vi tæt på ny rekord,” siger Niels Ralund.
Tøj, elektronik og ting til boligen i top
Ikke overraskende vil en stor del af årets forbrug under Black Week ende hos webshops, der forhandler tøj. Omkring halvdelen af forbrugerne forventer at købe tøj, sko og accessories.
Også elektronik og hvidevarer samt ting til boligen topper listen.