Aarhus City Forening indleder et samarbejde med en onlineplatform, som skal hjælpe byen med at bekæmpe det stigende antal af tomme butikslokaler.

I november 2019 blev der på landsplan registreret et historisk højt antal af tomme butikslokaler, lød det dengang fra Dansk Ejendomsmæglerforening.

Nu forsøger Aarhus City Forening at komme de mange tomme butikslokaler til livs ved at indgå et samarbejde med den danske onlineplatform Spotly. Det skriver Lokalavisen Aarhus.

På Spotly kan forretninger, caféer, restauranter og andre nemlig leje plads til midlertidige pop-up butikker og showrooms – og det mener Claus Bech, som er direktør i Aarhus City Forening, er en fordel for både ejere og lejere.

”Udbyderen af et tomt lokale får en indtægt via huslejen, og lejeren får en ganske unik mulighed for at sælge og eksponere sine produkter i en begrænset periode. På den måde benyttes byens butikslokaler meget mere fleksibelt, og samtidig skabes bedre betingelser for både lokaleudlejere og -lejere. Resultatet skulle forhåbentligt gerne blive nyskabende butikker og færre tomme butikslokaler i Aarhus City i fremtiden,” udtaler Claus Bech, der også mener, at initiativet kan være med til at forhindre, at nogle af de mindre virksomheder må dreje nøglen om.

”For nogle kan en ekstra indtjening fra en eller flere lejere være det, som giver en sundere og samtidig mere spændende forretning. Desuden slipper lejerne for at skulle stå alene med de store udgifter og alt det praktiske, så de kan bruge energien på at passe deres forretning. Jeg ser dog ikke for mig, at problemet med ledige butikker vil være løst om to-tre måneder. Det bliver et langt, sejt træk,” siger Claus Bech til Lokalavisen Aarhus.

De første ledige lokaler er allerede tilgængelige på Spotly.co, oplyser grundlæggeren af Spotly, Martine Moflag, til Lokalavisen Aarhus.