De danske netbutikker er optimistiske om fremtiden. Tre ud af fire netbutikker vurderer nemlig, at de i løbet af de næste tre år vil fordoble antallet af pakker. Det viser Dansk Erhvervs logistikanalyse for 2021.
Logistikvirksomhederne har haft travlt det seneste år. Og det ser ud til, at de skal blive ved med at løbe stærkt. For tre ud af fire netbutikker vurderer, at de i løbet af de næste tre år vil sende dobbelt så mange pakker ud, som de gør nu. Det viser Dansk Erhvervs nye logistikanalyse. Dermed fortsætter ambitionerne fra sidste år, hvor otte ud af 10 virksomheder forventede en fordobling af pakker.
”Det er en voldsom udmelding, især fordi den kommer i halen på coronakrisen, som har betydet stor fremgang i rigtig mange netbutikker. Jeg tror dog, at optimismen er ganske realistisk,” siger Jens Wedenborg, chefkonsulent Dansk Erhverv.
Især de store virksomheder har skruet op for optimismen og troen på egne evner. Næsten halvdelen (46 procent) af virksomhederne mener, at deres logistikløsninger giver dem en konkurrencemæssig fordel i forhold til de nærmeste konkurrenter. Men det er primært de store virksomheder, der er enige.
Fragtpriser og mangel på lagerplads udfordrer
Men træerne vokser ikke ind i himlen, for der er også udfordringer at spore. Det er primært håndtering af lagerkapacitet – som for eksempel lagerplads og personale – samt fragtpriserne, der presser dem.
”Omvendt så tyder det på, at virksomhederne har fået bedre styr på it-systemerne og håndteringen af pakker til udlandet,” siger Jens Wedenborg.
Det går fremad med eksporten
Netop pakkerne til udlandet får en større og større betydning for de danske netbutikker. Siden 2018 er andelen med stor eksport (>25 procent) vokset fra 18 til 30 procent.
”Det er en yderst positiv nyhed. Især fordi vi ved, at forbrugerne skruer lidt ned for handlen i udenlandske netbutikker. Vi er ved at sikre en bedre e-handelsbalance, og det er godt,” konstaterer Jens Wedenborg.
Foto: Pexels.com