Detailomsætningsindekset for februar 2021 stiger en smule i forhold til januar 2021. Især salget af husholdningsudstyr over internettet er steget markant i februar.
Fra januar til februar 2021 steg detailomsætningsindekset med 2,9 procent. Det oplyser Danmarks Statistik. Trods stigningen ligger detailsalget fortsat meget lavt, idet det samlede detailsalg i december 2020 til februar 2021 ligger 9,9 procent under september-november 2020.
Tallene skal ses i lyset af de seneste måneders nedlukning og restriktioner i forbindelse med Covid-19, der er gået hårdt udover den fysiske detailhandel.
Udsigten til et stigende detailsalg er dog i kikkerten, da forbrugerforventningerne viser, at købelysten går frem hos forbrugerne.
Samtlige brancher inden for internethandel oplever en markant højere omsætning i februar 2021 end i februar 2020. Den største procentvise fremgang finder man i varegruppen ’Salg af husholdningsudstyr over internettet’, hvor omsætningen er fordoblet fra februar 2020 til februar 2021.
Tallene bekræfter ifølge Danmarks Statistik, at hjemmearbejde og begrænset mulighed for at rejse og spise ude kombineret med lukkede fysiske butikker, har været skyld i den stigende interesse for at shoppe udstyr til husholdningen online.
Den markante stigning i kategorien kan de blandt andet mærke hos Imerco, der i forbindelse med offentliggørelsen af sit regnskab fortalte om vækst i salget online i løbet af 2020. Adm. direktør for isenkramkæden, Frederik Brønnum, fortæller til 365DESIGN, at væksten fortsætter ind i 2021. I løbet af de første måneder af 2021 har Imerco således oplevet, at deres salg online på imerco.dk har kørt med indeks 420.
Foto: Pexels