Der var både mærkbar positivitet, sitrende messestemning samt udstillerfremgang på messeprogrammet, da Formland Spring blev afviklet fra den 4.-6. februar. Samtidig viste Formland, hvorfor man med rette kan kalde sig Nordens førende design- og interiørmesse. 365DESIGN tager dig her med på Formland Spring.
I MCH Messecenter Herning er man netop nu ved at rydde op, pille ned og gøre status ovenpå den netop afviklede Formland Spring-messe, der sluttede tirsdag. Men før vi tager til Herning, skal vi først et smut til Stockholm.
Her har Formlands svenske søstermesse Formex i årevis båret titlen som Nordens største messe for indretning og design. Og med god grund. Men efter Covid-19-pandemiens lammende effekt på den skandinaviske messescene, har især vores svenske naboer, på trods af gode kræfter, mistet både udstillere og besøgende i en sådan grad, at man i dag er et stykke fra pre-pandemiens storhedstid.
På Formland har de seneste års udfordringer dog været lidt mere nådige end i Norge og i Sverige, og kigger man udelukkende på tallene for den netop afviklede Formland Spring, står det klart, at den skandinaviske messe-førertrøje lige nu befinder sig i Midtjylland.
For selvom Formland Springs besøgstal på 7.558 gæster er lavere end sidste år, så har man alligevel formået at snige sig forbi Formex. Ikke mindst når det gælder antallet af udstillere. Her kunne man denne gang byde hele 359 udstillere velkommen, hvilket er 49 flere end for et år siden. Samtidig kunne Formland glæde sig over, at 126 af disse udstillere var nye. Dermed formår Formland altså som den eneste skandinaviske designmesse at løfte sit udstillerantal, hvilket vidner om messens karakter og betydning.
En fremgang der forpligter
Spørger man Flemming Andersen, projektleder på Formland, til den nyvundne titel som Skandinaviens messe-etter, så medgiver han, at man muligvis har berettigelsen til nu at kunne kalde sig Nordens største designmesse.
“Jeg har altid været meget påpasselig med, at vi ikke skal slå os op på at være størst, fordi det i min optik ikke nødvendigvis er noget kvalitetsstempel. Omvendt vidner det jo også om, at vi klarer os godt i et ellers broget messebillede, og at vi har gjort noget rigtigt,” siger Flemming Andersen til 365DESIGN og tilføjer:
“At vi benævnes som den stærkeste designmesse i Norden, er noget, der både motiverer og forpligter os til at arbejde hårdt for at gøre det endnu bedre. Vi skal være ydmyg omkring det, for det kommer fortsat til at kræve meget at opretholde og videreudvikle det format, vi har nu. Derfor må vi ikke hvile på laurbærrene, for vi ved, at billedet lynhurtigt kan skifte,” understreger han.
Formlands projektleder oplevede generelt en god stemning, et sammenhold og en forsigtig optimisme på årets Spring-messe, og netop den gode stemning var til at tage og føle på. For allerede i løbet af åbningsdagens første timer var der godt fyldt op i de historiske messehaller og på de lange gange, hvor der var fart på både branchesnak og håndtryk.
Positivitet i et svært marked
At Formland er mere end blot et handelsevent fremgik tydeligt i takt med, at man bevægede sig rundt på den 79. udgave af messen og tog del i de mange aktiviteter, events og workshops, som Spring-messen havde at byde på. Fra Speak Up-scenen var der input, viden og nye trends at tage med hjem, og i den fejende flotte trendzone ‘New Era – a Life Balance’ blev det for alvor tydeliggjort, hvilke faktorer der er med til at distancere den danske design- og interiørmesse fra lignende messer i Norden.
Det var dog ikke kun Formlands sanse- og oplevelsesunivers, der kastede positivisme af sig. Også på de forskellige stande herskede en overvejende optimisme samt tilfredshed med de interaktioner, udstillerne oplevede i relation til messens besøgende indkøbere.
I hal F hos Øster Agentur, der er agentur for Blomus i Danmark, var indehaver Kristian Østerballe mandag mere end tilfreds med aktiviteten på hans stand.
“Indtil videre har det været en rigtig positiv oplevelse. I går var vi rigtig godt besøgt og havde en supergod dag. Vi fik tre nye kunder, som jeg faktisk har forsøgt at lukke gennem længere tid, så jeg kan ikke klage. Generelt fornemmer jeg en positivitet – selv i et svært marked. Man mærker stadig en forsigtighed og en afholdenhed hos indkøberne, men de er nysgerrige, og man fornemmer en aktiv summen af mennesker overalt,” lød det i positive vendinger fra Kristian Østerballe over for 365DESIGN.
Nye udstillere på vej
Også hos flere af de nye udstillere var der tilfredshed at spore. I hal H kunne man byde velkommen til Pana – Danmarks største systue, der var draget på Formland for første gang for at udvide sit netværk. Siden 1984 har Pana produceret metervarer til erhvervskunder, og som førstegangsudstiller var direktør og projektleder, Pia Lund Olesen, ganske godt tilfreds med de første dages udbytte.
“Indtil videre har vi fået det udbytte, som vi ønskede. Der har været masser af dialog og åbenhed, ligesom der har været mange forbi vores stand og vise interesse. Vi har fået lov til at gøre opmærksom på os selv og vise, hvad vi kan – noget vi måske ikke altid har været så gode til. Derfor er vi rigtig glade for at være debutant på Formland,” forklarede Pia Lund Olesen til 365DESIGN.
At nye udstillere søger mod Formland, glæder Flemming Andersen, der for andet år i træk registrerer en voksende interesse for at udstille på messen.
“Jeg fornemmer en spirende lyst blandt små og mellemstore brands til at udstille på Formland. Samtidig mærker vi også en voksende interesse fra det nære udland – altså Tyskland, Sverige og Norge. Det er stadig en forsigtig interesse, men vi oplever, at flere udenlandske udstillere har øjnene rettet mod Formland. Vi har især modtaget henvendelser fra svenskere, der godt kan se en fordel i at søge det danske marked,” siger Flemming Andersen.
Retur til Formland
En svensk virksomhed, der netop har søgt mod Formland, er Miljögården, der har været fraværende på den danske messe siden 2010. I år er man dog tilbage – både på grund af udviklingen på det skandinaviske marked, men også fordi Formland har løftet sig som messe.
“Tidligere var vi på Formland næsten 20 år i træk, men stoppede med at kommer her i 2010, da vi havde rigeligt at se til på det svenske marked. Nu er situationen en anden. De seneste år har det skandinaviske marked haft det svært, og da vi hørte, at Formland var ved at være tilbage igen, syntes vi, det ville være spændende at vende retur,” lød det fra direktør hos Miljögården, Joakim Wihlborg.
Ifølge ham har Formland udviklet sig positivt, og allerede mandag var udbyttet til at tage og føle på for den svenske interiørvirksomhed.
“Det er ‘jätte nice’ at være tilbage på Formland. Stemningen er meget positiv, og vi har både fået nye kunder, ligesom vi også har fået gamle kunder tilbage igen. Den svenske valuta hjælper jo nok også på det, men generelt har vi fået gode forbindelser og god feedback,” lød det fra Joakim Wihlborg, der indrømmer, at man siden sidste år har arbejdet bevidst for at komme tilbage på det danske marked.
Når Formland Autumn løber af stablen til august, vil messen finde sted den 17., 18. og 19. august – og det betyder nye ugedage. Det er nemlig blevet besluttet at flytte messen fra søndag, mandag og tirsdag til dagene lørdag, søndag og mandag. Det sker efter nøje evaluering og ønske fra flere udstillere såvel som besøgende.
Øverste foto: MCH/Tony Brøchner