Der har længe været fuld gang i salget af alt til privatforbrugernes hjem. Brancheaktører bekræfter, at udviklingen fortsætter, samtidig med at den danske økonomi spås fremtidig vækst.
Ifølge flere eksperter er en række indikatorer med til at tegne et billede af en dansk økonomi, der er på vej mod kraftig vækst de kommende måneder. Det skriver Jyllands-posten.
Tal fra Danske Bank over forbrug på betalingskort og Mobilepay viste, at salget i møbelforhandlere steg med hele 70 procent i ugen for genåbningen, og at detailhandlen overordnet set var tilbage på normalt niveau.
De nyeste tal for forbrug med kreditkort og Mobilepay samt udviklingen i antallet af jobopslag og stigningen i boligpriser og bilsalget er samlet set med til at indikere, at der er et opsving i den danske økonomi på vej. Ifølge mediet beskriver tallene udviklingen frem til påsken og viser et stigende momentum siden begyndelsen af marts, hvor den første del af genåbningen begyndte.
”Det er rart at få bekræftet, at folk er klar til at bruge penge igen, når det er muligt. Det, som nu er spørgsmålet, er, hvor kraftig genopretningen bliver,” udtaler Louise Aggerstrøm Hansen, chefanalytiker og privatøkonom i Danske Bank, til Jyllands-posten.
Økonomerne spår på baggrund af de nyeste tal, at de kommende kvartaler vil byde på stærk vækst – i takt med en tilbagevenden til hverdagen før Covid-19, hvor detailhandlen og restaurationsbranchen igen åbner op.
Fart fortsætter i design- og møbelbranchen
Det er langt fra længere en nyhed, at forbruget allerede er i fuld sving – og har været det længe, når det kommer til investeringer i forbedringer af hjemmet med nye møbler, køkkener, hårde hvidevarer og elektronik.
Mens salget til kontraktmarkedet er bremset op i løbet af 2020, er speederen trykket i bund i salget til privatforbrugerne. Pandemien har vist, at når pengene ikke kan bruges på rejser og oplevelser, er det nemlig en ny sofa eller et nyt køkken, som forbrugerne prioriterer at bruge penge på.
Kaja Møller, adm. direktør hos Fredericia Furniture, bekræfter udviklingen med stigende salg af designermøbler.
”4. kvartal af 2020 og 1. kvartal i år har været med meget markant fremgang i privatsalget til de danske forbrugere. Faktisk ligger afsætningen så højt, at der er pres på kapaciteten, og det er svært at følge med ordreindgangen,” fortæller Kaja Møller til Jyllands-posten.
Også køkkenproducenten Kvik og lampevirksomheden Louis Poulsen melder sig i koret af virksomheder, hvor salget til privatforbrugerne er steget kraftigt i 2020 og er fortsat videre ind i 2021.
Hos både Fredericia Furniture og Louis Poulsen ser man også nu, at optimismen på kontraktmarkedet er ved at vende tilbage. I 2021 tegner det derfor ikke umiddelbart til, at der kommer en opbremsning i salget hos de to designvirksomheder.
Foto: Unsplash