74 procent af alle onlinekøb bliver foretaget i netbutikker, som forbrugerne kender og tidligere har handlet hos. Det er en stigning på fire procent i forhold til sidste år, og kunderne er dermed blevet mere loyale på nettet.
Danske Erhvervs E-handelsanalyse for første halvår af 2022 viser, at danskerne er blevet mere loyale på nettet. Hele 74 procent af de køb, som forbrugerne fortager på nettet, bliver netop placeret hos netbutikker, som forbrugerne tidligere har besøgt, og det er en stigning på fire procent i forhold til samme periode sidste år.
Ifølge trendforsker og direktør i pej gruppen, Louise Byg Kongsholm, er der flere grunde til forbrugernes måde at agere på.
”Tryghed spiller en stor rolle. Specielt i den meget mærkelige situation, som vi befinder os i nu. Alle danskere holder igen med hensyn til forbruget, jagter gode tilbud og bliver måske mere usikre på om varen reelt bliver leveret. Så er det bedre at købe hos en butik, hvor man allerede har fået varer fra før. Mange netbutikker er også supergode til at følge op på handler, tilbyde rabatter i nyhedsbreve til eksisterende kunder og lave andre ting, der får kunderne til at vende tilbage,” forklarer hun.
At forbrugerne allerede har kendskab til visse netbutikker, betyder at de klikker direkte ind på hjemmesiden – sådan begynder hvert tredje onlinekøb i hvert fald. Reklamer på nettet og i trykte medier genererer på den anden side næsten ingen besøg, men alligevel er den form for markedsføring ikke spildt.
”Hvis man ser på tallene, kan man måske godt tro, at det er spild af ressourcer at bruge penge på reklamer. Men det handler i den grad om at være top of mind, og reklamer er en vigtig ingrediens i den marketingstrategi, der skal sikre det. Det er små bække til den store top-of-mind-å,” siger Carsten Rose Lundberg fra Dansk Erhverv, og uddyber, at nyhedsbreve i særlig grad fanger de ældre forbrugere, mens de yngre i højere grad bliver inspireret af deres omgangskreds og af sociale medier.
Kilde: Dansk Erhverv
Tre tips til at få kunderne til at putte mere i kurven
Når en netbutik har fanget en kunde, er der flere måder, hvorpå butikken kan få forbrugeren til at putte lidt mere i kurven, og det er noget, som Stefan Lorenz Olsen fra clerk.io har styr på.
1) Tilbyd fri fragt ved køb over et vist beløb
Forbrugerne vil hellere bruge 50-100 kroner mere på varer end at bruge 29 kroner på fragt, fordi de føler, at de får mere for pengene på den måde. Derfor er det en god ide at tilbyde fri fragt på ordrer over 499 kroner eller et andet rimeligt beløb.
2) Guid kunden til det næste produkt, når de lægger en vare i kurven
I stedet for at sende kunden direkte videre til kurven eller tilbage til den vare, som de lige har puttet i, er det en god ide i stedet at præsentere kunderne for de bedste mersalgsprodukter, lige efter varen er blevet lagt i kurven. Det kan man gøre på flere måder, men formålet er under alle omstændigheder at tydeliggøre, at produktet ligger i kurven, og at man kan gå direkte til kurven, hvis man ønsker det, eller vise de produkter, der bedst matcher det, kunden lige har lagt i kurven.
3) Fokus skal være på billigere mersalgsprodukter i kurven
En tommelfingerregel er at vise forbrugeren produkter, som koster under 300 kroner, og som fungerer godt som tilbehør til det, der i forvejen ligger i kurven. Det fungerer på samme måde som de impulskøb, der sker, når man venter i køen i Føtex, fordi varerne er nemt tilgængelige lige ved siden af en.
Foto: Unsplash