Mens danskerne er blevet mere forsigtige med pengene som følge af coronakrisen, er vi nu atter klar til at købe møbler til hjemmet. Det viser en ny undersøgelse af Voxmeter.

Coronakrisen og den efterfølgende nedlukning af Danmark satte forbrugernes shoppegen i bero. Men nu viser nye tal fra analysefirmaet Voxmeter, at de shoppelystne danskerne begynder at melde sig på banen igen. Her er det blandt andet møbler, som vi er klar til at kaste vores penge efter. Det oplyser JyllandsPosten.

Voxmeter interviewer 13.000 danskere hvert kvartal og målingen fra maj viser, at hele 76 procent af danskerne har planer om at spare op i banken de kommende måneder mod 66 procent tre måneder tidligere.

”Folk vurderer ikke, at de har færre penge til rådighed i forhold til sidste år, men de vil købe lidt mindre. Og så er der flere, der vil lægge pengene til side. Det er udtryk for større forsigtighed,” siger Christian Stjer, adm. direktør i Voxmeter.

 

Markant forskel på, hvad danskerne vil købe

Der er stadig færre, der angiver, at de vil øge forbruget. Dog er der markant forskel på, hvilke indkøb det gælder. Her er interessen for nyt elektronik dykket, mens flere danskere forventer at bruge penge på møbler og tøj.

”Der er nogle områder, hvor man har øget lyst til at købe. Det kan sandsynligvis hænge sammen med, at man i et stykke tid ikke har kunnet købe det ude i de fysiske butikker,” siger Christian Stjer.

 

Optimisme hos shoppingcentre og køkkenbranchen

Interessen kan eftersigende også mærkes hos de danske shoppingcentre, hvor flere ejere fortæller til Finans, at mængden af kunder nærmer sig normalen efter genåbningen af butikkerne den 11. maj.

”Det er stadig ’early days’, men vores kundetal, og de omsætningstal vi hører fra butikkerne, viser, at man er genåbnet bedre, end man havde frygtet,” siger Finn Sture Madsen, afdelingsdirektør i Deas, der blandt andet administrerer shoppingcentre for landets største centerejer, Danske Shoppingcentre.

Den to måneders lange nedlukning har dog været en bekostelig affære for de danske shoppingcentre, der lige nu mangler penge i svimlende millionsummer.

Derudover er der optimisme at spore i køkkenbranchen, hvor andelen af befolkningen, der har planer om at investere i et nyt køkken eller badeværelse, ligger på 9 procent – hvilket er det samme som for et år siden.

”Den vækst, der ellers var i markedet, er ikke forsvundet,” sagde Rune Stephansen, adm. direktør i køkkenproducenten Nobia, i maj til Finans.

Flere køkkenproducenter har kunnet melde om tårnhøj aktivitet gennem foråret, hvor der kun har været antydninger af negative corona-effekter.

 

Foto: Pexels