Verden har ændret sig. Forbrugerne er på kort tid blevet væsentligt mere prisbevidste, og de vilde coronavækstfester er ovre – men måske er der håb for e-handlen.
Vi har på det seneste kunne læse om stigende e-handel fra mobilen og faldende forbrugertillid. Men siden er der også kommet en krise på det europæiske kontinent. En krise med mange afledte effekter, som blandt andet har skubbet yderligere til den allerede igangværende inflation.
Danmark har, ifølge den Europæiske Nationalbank, målt den højeste inflation siden 1997, og selvom vi herhjemme ikke er dem, der er hårdest ramt, så kan det stadig mærkes for den almene forbruger.
“Forbrugertilliden er lav. Den generelle usikkerhed er stor, og priserne er rekordhøje. Det smitter også af på e-handlen, så selvom handelshyppigheden rammer niveauet for januar, hvor coronakrisen stadig rasede, så er der tegn på ændringer,” siger chefkosulent i Danke Erhverv, Simon Bjerreman i e-handelsanalysen for marts fra Dansk Erhverv.
Gennemsnitsværdien af e-handelskøb er i marts målt til ni procent lavere end i februar.
Holder igen med dyre køb
Ifølge bureauet Step, der har foretaget en tilsvarende forbrugeranalyse, viser de første tilbagemeldinger fra E-handelsbarometeret med fokus på første kvartal, at salget er væsentligt under niveauet fra første kvartal 2021, som dog også var præget af corona. Sammenlignet med før coronakrisen, ligger niveauet stadig højere.
Ifølge Danske Erhverv hænger det sammen med, at danskerne er blevet langt mere prisbevidste og usikre på økonomien. Det samme konkluderer Step.
I forhold til e-handlen kunne det være et dårligt tegn for webshopindehavere, men der er et aber dabei, for danske forbrugere er i dag så rutinerede nethandlende, at de går online og finder den bedste pris på markedet og klikker køb. På trods af den usikre fremtid for e-handlen, så viser statistikkerne, at de danske forbrugere forventer at skrue en my op for forventninger til, hvor meget de vil handle online i den kommende tid.
“Det betyder ikke, at forbrugerne vil gå shop-amok i disse tider, men er nok udtryk for, at de mener, at de kan få mest for pengene ved at handle online,” lyder det analysen fra Step.
Foto: Unsplash