Onlinesalget har længe buldret frem, men det har ikke været uden problemer. En ny undersøgelse viser, at rigtig mange onlineforhandlere har haft udfordringer med at få fat i varer.

Den største udfordring under Covid-19 har været at få fat i varer. Sådan lyder konklusionen i undersøgelsen E-handelsindekset for andet kvartal, der er foretaget af Yougov for sammenligningstjenesten Pricerunner.

Undersøgelsen er gennemført i perioden fra den 21. juni til den 4. juli 2021 med sammenlagt 71 interviews med onlinebutikker i Danmark.

I undersøgelsen svarer 68 procent, at den største udfordring i forbindelse med at få fat i varer, reservedele eller andet til egen produktion har været, at deres leverandører har haft svært at at få fat i de produkter, de har haft brug for.

Næsten lige så mange – 62 procent – svarer, at den største udfordring har været lange ventetider på leverancer.

Samtidig lyder det i undersøgelsen, at 51 procent af onlineforhandlerne har oplevet, at prisen på de varer, de gerne vil have fat i, er steget.

Kun 11 procent har ikke oplevet nogle udfordringer med leverancer under pandemien.

Ifølge forbrugeranalytiker for Pricerunner i Danmark Katrine Barslev bekræfter undersøgelsen en tendens, man har været opmærksom på i længere tid, og som forbrugerne også har mærket.

“Mange forbrugere har sikkert oplevet, at der er produkter, der er blevet sværere at få fat i, eller som er steget i pris. Det interessante er, at vi med denne undersøgelse sætter tal på problemets omfang – og at det er så udbredt, som tilfældet er. Det er en virkelig alvorlig udfordring for netbutikkerne, som vi håber, snart bliver løst i takt med, at situationen i de producerende lande bliver normaliseret,” siger hun.

Foto: Unsplash