Efter en kapitalindsprøjtning tidligere på året er ambitionen hos det danske designbrand Mater klar: International ekspansion skal sikre en ti-dobling af omsætningen. ”For at nå vores mål har vi igangsat en transformation af virksomheden, og nu er vi klar til at gå all in på to store markeder med datterselskaber,” fortæller CEO Ketil Årdal til 365DESIGN.
For otte måneder siden – i april 2021 – fik den danske designvirksomhed Mater en stor hjælpende hånd økonomisk. Growth-fonden Nordic Alpha Partners (NAP) valgte nemlig at gå ind i Mater som hovedaktionær og skød et stort to-cifret millionbeløb ind i virksomheden.
Målsætningen for NAP og Mater er klar: Omsætningen skal tidobles på fem til syv år ved at sigte mod en international ekspansion i Norden, Tyskland, England og USA.
I forbindelse med kapitalindsprøjtningen kom en ny CEO på banen, Ketil Årdal. Med en baggrund som blandt andet kommerciel direktør for Europas største kontormøbelproducent, Flokk Group, har Ketil Årdal stor erfaring med at arbejde i en global kontekst, og han er derfor den rette profil til at føre Maters bæredygtige produkter ud på verdensmarkederne.
Ketil Årdal har sammen med Mater-teamet brugt sit første trekvarte år på at forberede og modne virksomheden til ekspansionen. Forberedelserne er nu kommet så langt, at Mater er klar til at tage hul på første skridt i vækstplanen med etablering af datterselskaber i Tyskland og UK.
”For at nå vores mål har vi igangsat en transformation af virksomheden, og nu er vi klar til at gå all in på to store markeder med datterselskaber,” udtaler Ketil Årdal til 365DESIGN.
Intern opgradering og opbygning af skalerbart fundament
Siden NAP kom med ombord, og Ketil Årdal tiltrådte direktørposten, er forberedelserne til vækstplanen primært sket på de interne linjer. Her har Maters ledergruppe fået en opgradering på salg, supply chain og finans-området.
”Vi har brugt tiden på at få den rette ledergruppe på plads med Gorm Eichenberger som CFO – nyansat fra den 1. november, Jacob Kops Pedersen som COO og Christian Ravn Knoth som Regional Director Nordic. Det betyder, at vi nu har en yderst kompetent ledergruppe, så vi står godt rustet til ekspansionen,” siger Ketil Årdal.
Direktøren forklarer, at det har været alfa omega at få skabt et skalerbart fundament med de rette strukturer og generelt professionalisere virksomheden yderligere.
Samtidig har det også været afgørende at få udviklet supply chain footprint, så produktionskapaciteten kan følge med den fremtidige vækst.
”Med vores ambitioner skal vi op i et helt nyt gear. Det kræver et forbedret og større set up, som vi nu har fået på plads. Etableringen af datterselskaberne kommer derfor med den rette timing, hvor vi også har fået vores produktionsteknologi på plads til at kunne skalere vores produktion af møbler lavet af affald op. I løbet af 2022 vil vi lancere en masse nye produkter og dermed kunne tilbyde et større udvalg,” lyder det fra Ketil Årdal.
Mater har udviklet et koncept for genanvendelse af affaldsprodukter fra industrien og kan med det nye set up fordoble deres kapacitet hvert år de næste fem år. En forudsætning for at ekspansionen kan finde sted, pointerer direktøren.
Hvorfor netop Tyskland og UK?
At det lige præcis er Tyskland og UK, som Mater har valgt at satse på, skyldes blandt andet, at det begge er nærliggende markeder, som virksomheden har et godt kendskab til.
”Vi har sælgere på plads på begge markeder, og med etableringen af datterselskaberne er vi klar til at investere i flere resurser og udvide med forskellige aktiviteter, showrooms og så videre,” fortæller Ketil Årdal og fortsætter:
”En del af ekspansionen bliver også, at vi kommer til at satse mere på kontraktmarkedet og udvide vores forretning her.”
I UK – og særligt London – er det netop projekter på kontraktmarkedet, som Mater ser frem til at få en lettere adgang til.
”London er en smeltedigel for projekter på kontraktmarkedet. Her er mange hovedkontorer etableret, hvorfra store projekter i eksempelvis Dubai bliver udarbejdet,” forklarer Ketil Årdal.
Ifølge direktøren vil Mater med ekspansionen i Tyskland opleve synergier med andre tysktalende lande. Det kan åbne op for nye muligheder i eksempelvis Østrig og Schweiz.
Kigger direktøren nogle år ud i fremtiden, vil han ikke udelukke, at Mater vil etablere sig på flere markeder.
”Lige nu har vi masser at arbejde med i Tyskland og UK. Men med vores vækstambitioner vil vi selvfølgelig kontinuerligt undersøge nye muligheder for at ekspandere,” afrunder Ketil Årdal.
Foto: Ketil Årdal