I stedet for at tilbyde rabatter planter en møbelvirksomhed i samarbejde med organisationen Trees for the Future træer for at blive førende på bæredygtighed og samtidig opfordre omverdenen til at ændre forbrugsvaner.

Forbrugerne må se langt efter tilbud, hvis de besøger et af den danske designvirksomhed Sofacompanys 21 fysiske showrooms, når Black Friday rammer den 29. november 2019.

Virksomheden, der tidligere i år skiftede navn fra ’Sofakompagniet,’ har nemlig sløjfet rabatterne og vil i stedet opfordre omverdenen til at ændre sine forbrugsvaner. Det oplyser Sofacompany i en pressemeddelelse.

Møbelvirksomheden har i oktober 2019 lanceret et samarbejde med organisationen Trees for the Future, der planter fem træer i Kenya, hver gang Sofacompany sælger et møbel. I en protest mod Black Friday øges antallet nu til 50 træer frem til den 1. december 2019.

 

Slut med varm luft

Det kan klinge hult, at forbrugerne skal bruge penge, før træerne bliver plantet, skriver Sofacompany, der dog vurderer, at effekten ville blive langt mindre, hvis ikke de to ting hang sammen.

”Det skal være slut med overflødig shopping og varm bæredygtigheds-luft. Heldigvis er bæredygtighed højt på dagsordenen, hvor end du kigger hen. Men mange steder mangler der handling bag ordene,” udtaler adm. direktør i Sofacompany, Henrik Andersen, og fortsætter:

”Hvis danskerne ved, at de bidrager til at gøre verden til et bare lidt bedre sted, når de køber et møbel hos os, så tror vi, at det kan skabe nogle ringe i vandet, hvor danskerne stiller langt højere krav til de brands, de lægger penge hos.”

Sofacompany har sat sig for at plante 250.000 træer inden udgangen af 2020.