I forbindelse med Stockholm Furniture and Light Fair 2020 løfter parterne sløret for det første møbel i en fælles kollektion.
Den danske familievirksomhed Erik Jørgensen Møbelfabrik løfter nu sløret for sit andet designsamarbejde med det norske designselskab Snøhetta. Det oplyser virksomheden i en pressemeddelelse.
I 2017 skabte de to sammen kunstinstallationen ’Portal’ og er nu gået sammen om at skabe kollektionen ’Casework’. Kollektionens første værk, en sofa skabt ud fra særlig stor tanke på bæredygtige materialer, lanceres i øjeblikket i Erik Jørgensen Møbelfabriks showroom på årets Stockholm Furniture and Light Fair.
Med kollektionen håber Erik Jørgensen Møbler at udbrede kendskabet til et møbel, der er tegnet og produceret efter bæredygtige principper, fortæller adm. direktør i virksomheden, Niels Jørgensen, til 365DESIGN.
”Med kollektionens fokus på tilpasningsdygtighed i forhold til særlige behov og omgivelser har vi en forventning om, at møblerne vil møde interesse fra arkitekter og andre i indretningssegmentet,” udtaler han og fortsætter:
”Det naturlige materialevalg kan bidrage til at bløde atmosfæren op i industrielle og store nybyggede miljøer, der oftest er designet med meget beton og andre hårde elementer. Her vil ’Casework’ være oplagt til at skabe varme og tilføre en naturlighed.”
Den nylancerede sofa er produceret i lyst egetræ polstret med uld og naturfarvet læder.
Viderefører samarbejdet
Siden Erik Jørgensen Møbelfabrik og Snøhetta arbejdede sammen i 2017, har de været enige om at videreføre samarbejdet, fortæller Niels Jørgensen.
”Dette på baggrund af stor gensidig respekt og et fælles værdisæt,” forklarer han og lister en række af de bygningsværker, som det norske selskab står bag, herunder Bibliotheca Alexandria i Egypten og Operahuset i Oslo.
”Alle disse vidner om innovativ tænkning i forhold til design – noget som vi hos Erik Jørgensen også ynder at have fokus på. Derudover er Snøhetta en virksomhed, der matcher vores værdier inden for både bæredygtighed i form af tidløst design og materialevalget samt gennemført kvalitet,” siger den adm. direktør.
Et formsprog oppe i tiden
Kollektionen er designet i et formsprog, som er oppe i tiden og opererer efter nogle principper, der hylder moderne æstetik, forklarer Niels Jørgensen.
”I løbet af de seneste år har vi set en udvikling i købsadfærd og tankegang hos forbrugerne. Her skal man som forbruger ikke bruge unødigt mange ressourcer, og dette tankemønster afspejles i vores nye kollektionen. Her er der blevet skåret ind til benet både materielt og æstetisk. På baggrund heraf, håber vi på også at kunne tale ind i den private forbrugers præferencer og værdier,” udtaler han.
I sit formsprog adskiller den nye sofa sig fra møbelvirksomhedens andre møbler, men branchen vil ikke nødvendigvis se mere i samme stil fra virksomheden, lyder det fra Niels Jørgensen.
”Vi vil gerne bidrage med andre idéer og fortsat forsøge at skabe design, der behager og taler ind i tiden. Vi ønsker at forsætte med at udvikle os og vores publikum. Men i forhold til det bæredygtige aspekt, så har vi gjort os erfaringer gennem årene og gennem samarbejdet med Snøhetta, som vi helt afgjort vil bestræbe os på at følge fremadrettet,” siger han og fortsætter:
”Vores møbler er og har alle dage været dansk kvalitetshåndværk og er dermed bæredygtigt i den forstand, at det har en lang levetid. Men derfor kan vi alligevel altid gøre vores for at forbedre vores teknikker og materialer for at kunne skabe endnu mere ressourcesparende møbler.”
Resten af kollektionen lanceres senere på året.