Virksomheden kom godt gennem finanskrisen, og selv om Covid-19 også ramte Trademark Living hårdt, er medejer Annette Thormann sikker på, at de kommer styrket ud af krisen.

Der er over den sidste tid sket en del nyt hos Trademark Living. Sidste år lancerede virksomheden en ny visuel identitet for at styrke genkendeligheden af brandet på markedet, og ved årsskiftet gik Trademark Living fra fire til to ejere.

”Efter at have drevet virksomheden sammen i næsten 14 år, blev vi enige om, at det var tid til at gå hver til sit. Vores engagement og interesse i virksomheden blev for forskelligt, og derfor gav det mening for begge parter at starte et nyt kapitel,” forklarer medejer Annette Thormann til 365DESIGN, der ejer virksomheden sammen med ægtefællen Jan Thormann.

Der var stor glæde at spore, da Annette og Jan Thormann overtog virksomheden, men inden de overhovedet nåede at lægge nye fremtidsplaner for virksomheden, ramte Covid-19 verden.

”Vi nåede knap nok at tænke over vores nye planer for virksomheden, da vi jo nærmest kun lige nåede at glæde os over overtagelsen, inden vi blev ramt af Covid-19, hvorfor al vores energi og engagement blev lagt i at få den daglige drift til at køre,” fortæller Annette Thormann videre.

En stor del af Trademark Livings omsætning kommer fra eksport, og virksomheden kunne dermed fra dag et mærke konsekvenserne af krisen.

”Fra den ene dag til den næste mistede vi for en periode stort set al vores eksportomsætning. Det var noget af en mavepuster,” lyder det fra Annette Thormann, der fortæller, at de efter nedlukningen af Danmark valgte at sende 60 procent af medarbejderstaben hjem på lønkompensation.

”Vi forsøgte at bevare roen, tænke positivt og tænke i andre salgskanaler og segmenter,” fortsætter hun.

 

Tilbage på sporet

Selv om Trademark Living over natten blev hårdt ramt af krisen, er virksomheden alligevel så småt tilbage på sporet igen.

”Pandemiens første tid gav et mærkbart fald i omsætningen, men den har efterfølgende rettet sig til igen og har ikke udviklet sig så negativt, som vi først frygtede,” siger Annette Thormann.

På trods heraf har virksomheden alligevel valgt at justere forventningerne til 2. halvår af 2020.

”Som et resultat heraf har vi været nødsaget til at justere i organisationen samt foretage besparelser på nogle områder, som eksempelvis messedeltagelse og andre aktiviteter for at sikre, at virksomheden er godt rustet til fremtiden,” forklarer Annette Thormann.

”Vi overlevede finanskrisen i 2007-2009. De erfaringer, vi fik med fra den periode, har vi bestemt kunne gøre brug af i denne coronatid. Vi er sikre på, at de erfaringer nok skal føre til endnu et nyt kapitel i Trademark Livings historie,” afslutter hun.

 

Jan og Annette Thormann , Trademark Living