Søstrene Grene har valgt at fjerne cellofan og gavebånd af engangsplast fra hylderne. Beslutningen er taget for at udfase denne type produkter fuldstændig. 

I den populære livsstilskæde sælges der op imod en million af disse produkter årligt, så beslutningen om at fjerne cellofan og gavebånd af engangsplast er et aktiv valg fra ledelsens side.

”Hos Søstrene Grene mener vi, at man bør undgå brugen af engangsplast, og derfor har vi besluttet at udfase denne type produkter fra vores sortiment. Det er en forretningsmæssig stor beslutning, da det drejer sig om store mængder, for eksempel når vi taler cellofanruller og gavebånd af engangsplast. Men samtidig har det været en nem beslutning, da det er den vej, vi ønsker at gå,” fortæller Mikkel Grene, CEO og medejer hos Søstrene Grene i en pressemeddelse.

Et aktivt fravalg

Hos Søstrene Grene er man godt klar over, at mange kunder søger netop deres butikker for at købe gaveindpakning. Og for nogle kunder kan det være ubelejligt at gå forgæves efter varer, man normalt har kunnet finde i sortimentet, hvilket i sidste ende kan sende kunderne mod konkurrerende butikker.

Men Søstrene Grene har besluttet, at det må være en præmis og et aktivt fravalg, hvis man vil ændre på kulturen og indkøbsvaner, så engangsplast vil blive erstattet af alternative løsninger, der kan genanvendes frem for at ryge direkte i småt brændbart.

I følge Mikkel Grene vil de hos Søstrene Grene gerne være en inspiration for andre virksomheder i branchen.

Tomme hylder med overlæg

For at fremhæve handlingen om at fjerne gaveindpakning med engangsplast vil kunderne i den kommende tid blive mødt at tomme hylder – og det med fuldt overlæg.

”Enhver retailer vil jo sige, at tomme hylder i en butik er et no-go. Men vi har valgt at dedikere et salgsområde i hver butik, hvor vi i en periode sætter tomme hylder og tomme Søstrene Grene-kasser op, der skal repræsentere de produkter, vi har fjernet fra vores sortiment. Vi håber, det vil få vores kunder til at stoppe op og fundere over initiativet,” siger Mikkel Grene.

Udfasningen af produkterne med engangsplast er et skridt på rejsen i Søstrene Grenes ansvarlighedsstrategi, og hen over året udfases flere produkter af engangsplast.

 

Foto: Søstrene Grene