Tilmeldingerne til 2022-udgaven af den anerkendte designpris åbner snart. Medlem af juryen designer Nina Bruun samt to danske vindere fra 2021, By Lassen og Click’n Tile, fortæller om deres syn på prisen. 

“En af verdens mest anerkendte designpriser.”

Sådan kan den tyske designpris German Design Award helt kort beskrives. Bag awarden står German Design Council, der blev etableret helt tilbage i 1953.

Mange år med prisuddelinger cementerer, at German Design Award er en velset prisuddeling, der er eftertragtet af mange.

Mere end 4.200 virksomheder fra 60 forskellige lande valgte i 2021 at indsende en ansøgning til prisuddelingen i de tre overordnede kategorier ’Excellent Product Design’, ’Excellent Communications Design’ og Excellent Architecture’. Den 4. maj 2021 åbner designprisen op for tilmeldinger til 2022-udgaven.

By Lassen Vilhelm-sofa, ‘Special Mention’ i kategorien ‘Excellent Product Design’ i 2021

Et vigtigt redskab til at forblive synlige og relevante

Til at vurdere de mange indsendte ansøgninger til German Design Award sidder en jury bestående af mere end 50 vigtige profiler fra den kreative branche.

En af jurymedlemmerne er den danske designer og trend forecaster Nina Bruun, som har været en del af German Design Council siden 2017. I år tager hun sin tredje juryrunde i German Design Award.

365DESIGN har spurgt Nina Bruun om, hvilken værdi German Design Award kan give danske designvirksomheder.

Hvorfor har du valgt at blive en del af juryen?

”Det er forbundet med stor glæde at være en del af juryen. Det er først og fremmest virkelig spændende at være med til at anerkende de mange dygtige brands ude i den store verden. Det giver et godt indblik i udviklingen i branchen, og derudover er det fantastisk at arbejde sammen med de mange spændende profiler i branchen under bedømmelsen og udvælgelsen af vinderne.”

Hvorfor mener du, at German Design Award er vigtig for danske virksomheder?

”Den danske designbranche i sin helhed er allerede en særligt bemærket spiller på det internationale marked. Prisen er et vigtigt redskab til at forblive synlige og relevante på et marked med mange internationale og dygtige spillere. En ting, som de færreste nok tænker på, er, at der i løbet af jurydagene er mere end 50 af de vigtigste profiler i branchen, som bruger deres fokuserede energi på at gennemgå alle de indsendte produkter. Det giver et øget og koncentreret fokus og udbreder kendskabet af produkter og brands.”

Hvad kan danske virksomheder bruge en German Design Award-pris til?

”Prisen er en anerkendelse i sig selv at blive udvalgt blandt de mange indsendte produkter, men det er også et ideelt værktøj i forbindelse med markedsføring og PR. Så hvis prisen bruges rigtigt, kan den give et stort udbytte.”

Nina Bruun

Sådan bruger danske vindere prisen

Gennem årerne er mange danske designvirksomheder løbet med en pris i German Design Award.

I 2021 i kategorien ’Excellent Product Design’ vandt blandt andre designbrandet AYTM for deres Novo-bord og møbelvirksomheden PBJ Furniture for deres Fusion-kollektion.

Møbel- og designvirksomheden By Lassen fik en ‘Special Mention’ for deres Vilhelm-sofa i 2021. Ifølge Marketing Manager Marianne Bjerre er det helt naturligt for By Lassen at deltage i German Design Award.

“Vi anser German Design Award for at være den mest seriøse i Europa. Tyskland er et af vores hovedmarkeder, og derfor er det den pris, vi allerhelst vil vinde,” fortæller hun og fortsætter:

“Vi søgte prisen til Vilhelm-sofaen, fordi vi troede på, at den kunne vinde takket være det stringente design. Samtidig var sofaen på daværende tidspunkt den dyreste sofa solgt på auktion i Danmark – 610.000 kroner Hos Bruun Rasmussen. Desuden har vi tidligere vundet German Design Award både på vores Frame-opbevaringssystem og på Den Trætte Mand-stolen, så vi føler, at prisen er blevet ‘vores award’.”

By Lassen bruger prisen i deres kommunikation på både sociale medier, i annoncer og på deres hjemmeside. I øjeblikket kører brandet også en German Design Award-kampagne i butikkerne, hvor der gives 20 procents rabat på nybestillinger af Vilhelm i en begrænset periode.

Også den forholdsvis nyetablerede designvirksomhed Click’n Tile løb med en guld-pris i underkategorien ’Material and Surfaces’ for sit nytænkende flisesystem.

Click’n Tiles Stifter og CEO Lars Thomsen fortæller, at de er meget glade for at have modtaget prisen. Pandemiens restriktioner kombineret med, at Click’n Tile er nystartet, har dog spændt en smule ben for effekten af prisen indtil videre.

”Timingen af prisen har for os ikke været optimal i forhold til corona, og at vi er nystartet. Status er, at vi er stolte over prisen, men at den endnu ikke har haft den effekt, som vi havde drømt om,” forklarer Lars Thomsen

Click’n Tile
Click’n Tile, guld-pris i kategorien ‘Material and Surfaces’