Ikea vil teste muligheden for, at kunderne kan lease møbler i 2020. Idéen udspringer fra en forbrugerundersøgelse om, hvordan Ikea kan imødekomme kundernes behov, der samtidig bidrager til en cirkulær økonomi.

Med en målsætning om at blive en cirkulær og klimapositiv forretning inden 2030, igangsætter Ikea tiltag, som kan bidrage til realiseringen af en cirkulær forretningsmodel.

I 2018 tog den verdensomspændende møbelkæde allerede første skridt og pakkede 8,7 mio. produkter om for at mindske spildet. Nu er Ikea klar til tage endnu et skridt mod at blive en mere bæredygtig møbelkæde.

”Klimaforandringer og gammeldagsforbrugsmønstre er blandt nogle af de største udfordringer, vi som samfund står overfor. Udviklingen af Ikea forretningsmodel med leasing viser, hvordan vi arbejder hårdt for at leve op til vores vision om at skabe en bedre hverdag for de mange mennesker,” siger Country Sales Manager hos Ikea Danmark, Markus Ekewald, i en pressemeddelelse

Han mener, at afprøvningen af leasingmetoden er en af de måder, hvorpå Ikea udfordrer sig selv.

Formålet med at udvikle abonnementsbaserede leasingtilbud handler om mere end blot finansiering. Ifølge Ikea selv handler det i stedet om at fastholde virksomhedens ejerskab af produkterne for at sikre genbrug, inden produkternes levetid ender.

“Vi ved fra vores undersøgelser, at folks adfærd og relation til ting ændrer sig i takt med, at det bliver mere normalt at bo på mindre plads. Og i takt med at mennesker samtidig bliver mere bevidste om, hvordan deres forbrug påvirker planeten, vil de gerne være med til at mindske deres ressourcespild og finde en måde, hvorpå de kan hjælpe med at forlænge levetiden på deres ejendele. Leasing er en kæmpe mulighed for os til at koble vores viden om livet derhjemme med vores forpligtelse til at understøtte bæredygtig levevis på en måde, som er yderst relevant for mange kunder verden over,” forklarer Markus Ekewald.

Den abonnemnetsbaserede leasingløsning skal i første omgang testet i Danmark og på 29 andre markeder.

Det er den største franchisetager i Ikea-systemet, Ingka Group, som har foretaget en større forbrugerundersøgelse, der blandt andet belyser forbrugernes holdninger til bæredygtig levevis, og hvordan de anvender og videregiver boligindretningsartikler. Undersøgelsen er indledt i Holland, Sverige, Schweiz og Polen.