Køkkenkæden har allerede åbnet to nye butikker i år med et nyt butikskoncept, og inden året er omme, vil fire mere have slået dørene op. Dertil kommer en plan om, at der skal være 300 butikker på verdensplan i 2026.
Det er hovedsageligt beboere i hovedstadsregionen, der får glæde af det, når Kvik åbner intet mindre end seks nye butikker i 2022. Åbningsfesten begyndte i februar 2022, da kæden åbnede butik på Amager. I maj måned blev Kviks hidtil mindste showroom på 86 kvadratmeter indviet i Kongens Lyngby. I september åbnes der yderligere afdelinger i henholdsvis Valby og på Østerbro. Derudover er der planlagt åbninger af Kvik-butikker i Aalborg og Ringsted i år.
De nye butikker ligger hovedsageligt i byområder, hvilket er et strategisk bevidst valg.
“Det er led i en ny strategi, der går ud på at jagte markedsandele i en tid, hvor prisstigninger og inflation påvirker mange danskere,” forklarer Jesper Nielsen, Country Manager for Kvik i Danmark i en pressemeddelelse og fortsætter:
“Ved at være mere synlige i gadebilledet er vi optimistiske om, at vi kan vinde markedsandele. Bestiller vores kunder et af vores bæredygtige og danskproducerede ‘standardkøkkener’, kan vi levere det på to uger – selv under de nuværende forhold. Det ved vi er efterspurgt i blandt andet de større byer, og så gør det ikke noget, at de nye butikker i flere tilfælde er små sammenlignet med konkurrenternes. Det giver os nemlig mulighed for at imødekomme byboernes behov og vise, hvordan man kan skabe et drømmekøkken på få kvadratmeter. Lejligheder og rækkehuse kræver ofte mere kreative løsninger, fordi pladsen er mere begrænset, og vægge og lofter kan være skæve.”
Nytænkning af butikskonceptet
Kvik kan fejre 40-års jubilæum næste år, og ikke siden grundlæggelsen har inflationen været højere. I samme periode er forbrugernes ønsker og indkøbsmønstre også blevet ændret. Derfor er Kvik i gang med en række ombygninger ii flere af kædens butikker rundt om i landet, som fremover vil give kunderne en anderledes oplevelse.
“Kunder i dag er langt mere opmærksomme på vores brand og produkterne, når de møder os. Derfor skal vi imødekomme dem med en oplevelse, de ikke forventer, i et rum, hvor de bliver inspireret af design og samvær, og hvor deres sanser bliver udfordret. Vi ved, at en ombygning i gennemsnit øger vores salg med 12 procent, så det er en god investering for os og vores selvstændige franchisetagere, men særligt også for vores kunder, der faktisk får mulighed for at købe det køkken, de drømmer om – og få det leveret hurtigt,” siger Jesper Nielsen.
De nye butikker, der åbner i løbet af det næste halve år, vil alle blive indrettet med det nye butiksdesign, der blandt andet involverer gardiner af genanvendt PET og Svanemærkede stole fra Takt.
Butiksåbningerne er led i en udrulning af hele 24 nye butikker på verdensplan. I alt er Kvik Køkkener til stede i 13 lande, hvor de lige nu har 178 butikker. De forventer at runde 300 butikker i 2026.
Foto: Kvik