Inden krisen ramte i foråret 2020, havde stifter og kreativ direktør Mette Ditmer lagt en ny kommerciel retning for virksomheden. Krisen blev brugt fornuftigt, og virksomheden mærker nu konsekvenserne af strategiarbejdet, der har budt på vækst og nye markeder.
“Never waste a good crisis.”
Citatet er af den tidligere britiske Premierminister Winston Churchill, og det er ord, som de hos design- og interiørvirksomheden Mette Ditmer, der er stiftet i 1995 af kvinden med samme navn, har levet efter i hele 2020.
“Vi har brugt coronakrisen til dels at omstille os og samtidig rykke endnu tættere på vores kunder. Vi har dertil bestræbt os på at være endnu bedre til at udnytte det store og brede interiørsortiment, som Mette Ditmer-brandet dækker over,” forklarer Mette Ditmer til 365DESIGN.
Der var allerede lagt i ovnen til en ny kommerciel strategi, inden krisen ramte. I januar 2020 ansatte Mette Ditmer nemlig en ny kommerciel direktør i virksomheden, Poul Riberholt. Han kom til virksomheden med erfaring som Chief Sales Manager hos livsstilsuniverset Society of Lifestyle og er sidenhen, per 1. januar 2021, blevet partner i design- og interiørvirksomheden.
Vækstplan giver pote
Med ansættelsen af Poul Riberholt i begyndelsen af 2020 blev der igangsat en ambitiøs vækstplan, som skal være med til at øge virksomhedens eksportandel, der i forvejen udgør 60 procent af omsætningen i dag.
Fokus har i løbet af corona-året derfor primært været på den digitale omstilling og et øget samarbejde med større e-handelsplatforme, og det er noget, virksomheden allerede nu kan høste frugterne af.
“Trods et ellers vanskeligt corona-år har den digitale omstilling samt mere kommercielt fokus givet pote og betydet vækst i både omsætning og bundlinje. En tendens, som kun er blevet forstærket af et fantastisk indsalg af vores spring/summer 21-kollektion til både eksisterende samt nye kunder fra markeder så langt væk som Israel og Australien,” lyder det fra Mette Ditmer, der fortsætter:
“Vi oplever ligeledes et øget antal henvendelser både i og uden for Europa og har igangsat arbejdet med en strategiplan, som skal få virksomheden ind på det lukrative amerikanske interiørmarked. Planen skal dog samtidig sikre, at fokus ikke mistet på de vækstmuligheder, der ligger i Europa.”
Foruden den økonomiske vækst, som Mette Ditmer har oplevet efter den nye kommercielle strategi, er antallet af medarbejdere i virksomheden også steget stødt. Allerede tilbage i 2017 begyndte Mette Ditmer at rykke virksomhedens salgs- og marketingfunktion in-house, fremfor at have licens-samarbejder på tværs af landegrænser.
I takt med at organisationen i løbet af årene har fået flere og flere ansatte, så er domicilet i Silkeborg, hvor Mette Ditmer har holdt til de sidste 20 år, blevet for lille. Ejendommen er derfor sat til salg, og man er i gang med at lede efter et større kontor, der kan huse hele design- og interiørvirksomheden.
Foto: Mette Ditmer