En dansk møbelvirksomhed kortlægger klimaaftrykket for alle deres produkter og sammenligner det med hverdagsting som en rød bøf eller en times Netflix. ”Bæredygtighedsområdet er fyldt med flotte ord og gode hensigter, men vi vil også bidrage med konkrete fakta og handling,” lyder det fra direktøren.

Længe har bæredygtighed været på agendaen i design- og møbelbranchen. Hvad bæredygtighed er, og hvornår man kan kalde sin virksomhed eller sit produkt for bæredygtigt, kan dog være svært at afgøre.

En jungle af certificeringer og forskellige parametre inden for det bæredygtige område såsom klimaaftryk, genanvendelse og nye materialer gør det besværligt både for virksomheder og forbrugere at gennemskue, i hvilken grad et produkt kan anses som bæredygtigt.

Det vil et ungt dansk møbelbrand nu forsøge at ændre på. Hos møbelbrandet Takt ønsker de nemlig at øge gennemsigtigheden af deres produkters klimaaftryk. Det gør de konkret ved at præsentere et detaljeret overblik over CO2-aftrykket for samtlige af brandets produkter.

”Vi vil gerne drive en dagsorden omkring gennemsigtighed. Bæredygtighedsområdet er fyldt med flotte ord og gode hensigter, men vi vil også bidrage med konkrete fakta og handling. Det har været en stor indsats for os og vores leverandører at analysere alle vores produkter i detaljen. Vi starter nu et nyt kapitel ved åbent at dele indsigterne med vores kunder,” fortæller Henrik Taudorf Lorensen, grundlægger & CEO hos Takt, i en pressemeddelelse.

 

Sammenligner med røde bøffer og Netflix

For Takt er målet med den detaljerede CO2-beregning at give forbrugerne faktuel indsigt i produkternes klimaregnskab.

Forbrugerne på de enkelte produktsider på webshoppen ser, hvor meget det enkelte produkt udleder. Eksempelvis udleder egetræsstolen Cross Chair 13,5 kg CO2, heraf kommer blandt andet 2,2 kg fra produktionen, 4,1 kg fra materialerne og 4,0 kg fra indpakningen.

For at gøre det helt konkret og let forståeligt sammenligner møbelbrandet produkternes udledning med hverdagsaktiviteter såsom røde bøffer og Netflix-streaming.

Håbet for Takt er, at forbrugerne kan bruge sammenligningerne til at gøre forståelsen af klimaindvirkninger mere nærværende i dagligdagen og dermed lette beslutningsprocessen.

 

Vil nedbringe aftryk yderligere

Udover at CO2-beregningen giver forbrugerne mulighed for at tage mere oplyste valg, hjælper det også Takt med at skabe det rette fokus i virksomhedens videres arbejde.

”Belastningsbidraget i de forskellige led i et produkts livscyklus kan vurderes, og dermed kan Takt effektivt sætte ind, hvor indvirkningen kan være størst,” lyder det fra brandet, som ønsker at nedbringe de konkrete CO2-udslip yderligere.

De tilbageværende CO2-aftryk vil Takt kompensere ved at købe certifikater, der fjerner CO2. På den måde vil nettobidraget for hvert enkelt Takt-produkt blive udlignet.

”CO2-neutralitet er for os et spørgsmål om en vedholdende todelt indsats. Ved at skabe gennemsigtighed om CO2-aftrykket for hvert enkelt produkt, kan vi arbejde fokuseret på en yderligere direkte reduktion. Mens vi arbejder på det, investerer vi i andre aktiviteter der indfanger CO2, så vi kompenserer den resterende udledning fra vores produkter. Vores kunder kan altså være trygge i at den samlede CO2-belastning fra deres nye Takt møbler er fuldt klimakompenseret,” forklarer Henrik Taudorf Lorensen.

Alle Takts produkter er miljøcertificeret med EU-Blomsten, og fornyeligt blev også hele virksomheden certificeret som B-Corporation.

Foto: Takt