Munk Collective lukker og videregiver kollektioner

”Der har vores ambitioner simpelthen været for høje,” udtaler adm. direktør for Munk Collective, Hans Peter Munk, til 365DESIGN om årsagen til, hvorfor virksomheden har valgt at dreje nøglen om.

Det danske møbelbrand og designkollektiv Munk Collective, der i foråret 2019 åbnede sit første showroom, har efter syv år valgt at lukke forretningen.

”Det et resultat af manglende omsætning og for store ambitioner. Vi har egentlig en fin omsætning, men vi har også nogle investorer, som vi har fået med for et par år siden, som kigger på tal og bundlinje, og der har vores ambitioner simpelthen været for høje,” udtaler adm. direktør for Munk Collective, Hans Peter Munk, til 365DESIGN og uddyber:

”Vi har udviklet mange produkter på meget kort tid, og vi har rigtig gerne villet gøre noget, som andre ikke gjorde ved at tage nogle unge, nye navne ind i folden for at løfte dem. Det har ligesom været hele pointen med det kollektiv, vi har lavet.”

I sin senest offentliggjorte årsrapport fra 2018, der gælder fra den 1. januar til 31. december 2018, fremgår det, at virksomheden Munk Collective ApS dengang havde et årsresultat i et underskud på to mio. kroner. Året før lød tallet på minus knap 1,4 mio. kroner.

 

Videregiver to kollektioner

Efter lukningen af brandet har Munk Collective valgt at sælge to af virksomhedens kollektioner til interiørvirksomheden Gejst, der overtager Frame Trays designet af Johanne Faurschou og Hook Hanger designet af Noergaard Kechayas.

”Gejst og Munk Collective er to brands, som på mange måder matcher hinanden. Vi har begge arbejdet med yngre designere og skabt strømlinede kollektioner til designelskere verden over,” udtaler CCO i Gejst, Thomas Heunicke, i en pressemeddelelse og fortsætter:

”Vi var ikke i tvivl om at netop Frame Trays og Hook Hanger er så stærke kollektioner, at de fortjener at leve videre, og derfor var det en oplagt mulighed for os at tage dem ind i vores sortiment.”

Hos Munk Collective er man, trods egen lukning, glad for, at Gejst som højestbydende overtager de to brands.

”Det er et firma, som på mange måder minder om os selv, selv om de har ikke har det kollektivistiske. Det er et firma med tårnhøje ambitioner og et fantastisk hold bag sig. Jeg håber da at se produkterne i fuldt flor,” lyder det fra Hans Peter Munk, der endnu ikke kan svare på, hvad der skal ske med resten af Munk Collectives produktportefølje.

”De bliver kastet op i luften, og så ser vi, hvor de lander. Der er muligvis nogen, som er interesseret i nogle af de andre produkter, men det er ikke noget, vi har skrevet under på lige pt,” fortæller Hans Peter Munk, der selv står bag en række virksomhedens møbler og ikke vil afvise, at han går videre med dem selv.

”Jeg har jo et reolsystem, som faktisk sælger rigtig godt online, så man kan ikke vide, om det kommer til at være en lille sidegeschæft, men jeg ved ikke, hvad jeg skal lave. Alt er åbent,” afslutter han.