Usikre tider, massiv inflation, energikrise og eksportvanskeligheder er alle medvirkende faktorer til, at Søstrene Grene må melde om mindre prisstigninger. Men livsstilskæden ser dog stadig muligheder for at skabe vækst. 

For kun 11 dage siden, berettede 365DESIGN om Søstrene Grenes bedste regnskab i 50 år. Heri blev CEO hos Søstrene Grene, Mikkel Grene, citeret for at sige:

”Vi ønsker ikke at lade priserne stige lige så meget ud mod slutkunden, som priserne stiger for os hos vores leverandører. Derfor vil vi absorbere størstedelen af prisstigningerne frem for at sende dem direkte videre. Det vil naturligvis påvirke vores margin negativt i indeværende regnskabsår og gøre vores overskud markant lavere i indeværende år, men med et så flot resultat har vi også råd til at give vores kunder en håndsrækning i en tid, hvor de er presset på økonomien.”

I Jyske Banks eksportbarometermåling for tredje kvartal i 2022 livsstilskædens CEO lidt flere ord på prisstigningerne. Hos Søstrene Grene har de, som alle andre erhvervsdrivende, oplevet, hvordan først corona med dertilhørende forsyningskrise, eksportproblemer og lockdown, dernæst en krig i Europa med dertilhørende inflation og energikrise har påvirket markedet – både nationalt og internationalt. Det har betydet store prisstigninger, som helt naturligt har indflydelse på forretningsdriften.

“Vi oplever prisstigninger på stort set alle vores produkter. Indtil videre har vi valgt at absorbere størstedelen af prisstigningerne selv, men vi er nødt til at sende noget videre, så vores priser kommer til at stige lidt i år. Lige nu ser vi, at forbrugerne rammes af den høje inflation, og ved at undgå store prisstigninger kan vi forhåbentlig give forbrugerne en håndsrækning og tage nogle markedsandele,” udtaler Mikkel Grene i Jyske Banks eksportbarometermåling for tredje kvartal i 2022.

En af de steder, hvor Søstrene Grene er hårdt ramt, er på logistikken. Allerede før Ruslands invasion af Ukraine, var der mangel på chauffører. Med et slag forsvandt de ukrainske chauffører, hvilket har betydet ekstremt lange leveringstider i de butikker, der er placeret langt fra Danmark.

”Udfordringerne i supply chain, som vi har set på søen, er flyttet ind på landjorden. Det er svært at se, hvor chaufførerne skal komme fra. Det er ikke bare en lille pukkel. Det er et strukturelt problem, som ser ud til at være svært at løse på både kort og lang sigt. Det er en kæmpe samfundsopgave at få skaffet tilstrækkeligt med chauffører,” siger Mikkel Grene.

Bevarer optimismen – trods alt

På trods af prisstigninger er der stadig optimisme at spore hos Søstrene Grene.

”Vi har trods alt stadig husholdninger, som er ret robuste, og som har en god opsparing. Vi har en høj beskæftigelse, og der er stadig muligheder for at skabe vækst og skabe eksport. Søstrene Grene ligger med relativt lave prispunkter, og på den baggrund kan vi hente markedsandele. Det ser jeg interessante perspektiver i,” forklarer Mikkel Grene, og fortsætter:

”I Tyskland er forbrugerne ramt meget hårdere end i Danmark, og der påvirker krisen meget mere end i Danmark, hvor man måske køber discount eller undlader at købe luksus. I Tyskland er det et spørgsmål, om man overhovedet har råd til at købe mad eller opvarme sin bolig. Det er man nødt til at forholde sig til, når man skal tilpasse sin strategi til den nye virkelighed, vi står i nu.”

Foto: Søstrene Grene