Søstrene Grene er ude med et rekordsættende regnskab. Resultatet giver virksomheden ro og overskud til at absorbere prisstigninger for slutkunderne.
Det går godt hos Søstrene Grene. I maj kunne vi på 365DESIGN melde ud, at livsstilskæden forventede at åbne 30 nye butikker inden årets udgang samt introducere et helt nyt inspirationsunivers. Nu er de på banen igen. Denne gang med et rekordregnskab, der viser 39 procent vækst i omsætningen.
Regnskabet dækker 2021/22. Væksten på 39 procent betyder, at omsætningen er gået fra 1,3 mia. kroner i 2020/21 til 1,7 mia. kroner i indeværende regnskabsår. Overskuddet før skat har samtidig rundet 200 mio. kroner, hvilket er det bedste resultat i kædens 50-årige historie.
”Vi har haft et historisk godt år. Først og fremmest har den fysiske butik haft et stærkt comeback efter corona. Vi startede regnskabsåret 1. maj 2021 på et godt tidspunkt efter den meget lange nedlukning på flere markeder. Der var en stor åbningshype, og vi oplevede i den grad, at kunderne kom tilbage. Der var heller ikke så mange, der rejste ud, hvilket gav os en historisk god sommer i 2021 – den bedste nogensinde faktisk,” siger CEO og medejer, Mikkel Grene, i en pressemeddelelse.
Satsninger i pandemiperioden giver pote
Gennem hele coronaperioden fortsatte Søstrene Grene med at investere i både butikskoncept og digital transformation. Trods det noget usikre valg, viste det sig at give pote, men ifølge Mikkel Grene betød det en ekstra indsats for hele værdikæden:
”Vi har haft den helt rigtige varepakke med den rette æstetik, der har været god omkostningsstyring, og trods turbulens i verdens supply chain har vores organisation dag for dag og time for time arbejdet intensivt på at sikre, at vi har haft de rigtige varer på hylderne i vores butikker og på vores webshop. Det har været en af de helt store udfordringer i det seneste regnskabsår, og det har vores organisation klaret til UG. Så trods modvind og et hektisk år står vi nu historisk stærkt takket være en ekstraordinær holdindsats. Det gør mig virkelig stolt.”
En håndsrækning til slutkunden
Mikkel Grene forventer, at den kommende tid bliver udfordrende på grund af blandt andet krigen i Ukraine, inflation og den faldende forbrugertillid. Dog er han samtidig fortrøstningsfuld:
”Vi står i en stærk position hos Søstrene Grene med et godt resultat og en velgennemført digital transformation i rygsækken, der også giver os mulighed for at investere yderligere, og samtidig har vi et koncept, der normalt klarer sig godt i krisetider grundet vores lave prispunkter. Så jeg mener bestemt, at vi har gode muligheder på trods af de svære tider i verden omkring os, men vi er bevidste om, at det bliver et mere udfordrende år.”
Prisstigninger fra leverandørerne samt prisstigninger på blandt andet el gør, at Søstrene Grene, som alle andre erhvervsdrivende, har måttet beslutte, hvordan deres prissætning skal udvikle sig i den kommende periode, og der lyder meldingen, at:
”Vi ønsker ikke at lade priserne stige lige så meget ud mod slutkunden, som priserne stiger for os hos vores leverandører. Derfor vil vi absorbere størstedelen af prisstigningerne frem for at sende dem direkte videre. Det vil naturligvis påvirke vores margin negativt i indeværende regnskabsår og gøre vores overskud markant lavere i indeværende år, men med et så flot resultat har vi også råd til at give vores kunder en håndsrækning i en tid, hvor de er presset på økonomien,” forklarer Mikkel Grene.
2023/2024 | 2022/2023 | 2021/2022 | |
Omsætning | - | - | - |
Bruttofortjeneste | 18.893.000 DKK | 17.285.000 DKK | 1.428.000 DKK |
Resultat før skat | 166.419.000 DKK | 139.674.000 DKK | 154.799.000 DKK |
Årets resultat | 165.859.000 DKK | 139.558.000 DKK | 155.469.000 DKK |
Balance | 566.859.000 DKK | 458.557.000 DKK | 546.262.000 DKK |
Egenkapital | 499.245.000 DKK | 389.130.000 DKK | 382.658.000 DKK |
Se Søstrene Grenes placering på 365DESIGNs samlede liste over den danske design-, møbel- og interiørbranche.
Foto: Søstrene Grene