Designbrandet Aytm var et ud af mange brands, der skulle have udstillet på Trends & Traditions i København. Nu kan brandet fortælle, at coronakrisen på mange måder har været en positiv øjenåbner.

I midten af april kunne Trends & Traditions fortælle, at årets planlagte designevent var aflyst. Designbrandet Aytm, der ejes af Gran Living, var et ud af mange brands, der skulle have udstillet på Trends & Traditions i København. Nu kommer brandet med en status i en pressemeddelelse, hvor de forklarer, hvordan coronakrisen har været en øjenåbner.

Selv om at Aytm havde set frem til at præsentere deres nye LED-lamper og møbelkollektion, er designbrandet forstående overfor situationens alvor.

”Vi er som alle andre brands ærgerlige over, at messen er aflyst, da vi havde glædet os enormt til at præsentere vores nye LED-lamper og møbelkollektionen Novo. Men selvfølgelig skal vi ikke samles i messehaller lige nu – det siger sig selv,” fortæller adm. direktør i Gran Living og Aytm, Per Gran Hartvigsen, i pressemeddelelsen.

 

Foto: Aytm, Luceo portable lamp (v), Novo furniture (h)

 

Digital øjenåbner

Hverdagen hos Gran Living og Aytm har ligesom hos utallige andre virksomheder været meget anderledes. De fleste medarbejdere har arbejdet hjemme eller været hjemsendt. Dog har virksomheden forsøgt at fokusere på de lyspunkter, som kan skues i coronamørket.

Medarbejderne, der så småt vender tilbage til matriklen på Aarhus Havn, har nemlig alle fået nye indsigter og erfaringer i, hvor mange ting, situationer og møder, der sagtens kan klares virtuelt. Det har medført et stigende fokus på den digitale tilstedeværelse hos Gran Living og Aytm.

”Fremadrettet vil vi i Gran Living have fokus på, at mange af de møder, vi førhen har rejst land og rige rundt til, sagtens kan klares via Zoom eller andre virtuelle medier. Det er både tidsbesparende og godt for miljøet,” fortæller Per Gran Hartvigsen.

Derudover har Aytms marketingafdeling fået implementeret, at de fremadrettet kan lave virtuel brandtræning af deres produkter. Brandet ser nu på brugen af webinars som en måde, hvorpå virksomheden kan være tæt på de internationale kunder uden fysisk at være til stede.

”Ønsket om at skabe denne form for ’online informationskilde’ har længe været et ønske hos os, og det var som om at coronakrisen gav os det sidste skub til at få gjort det til virkelighed,” lyder det fra Per Gran Hartvigsen, som tilføjer, at Aytm har lanceret en virtuel image bank, som fungerer som et online showroom, hvori alle billeder, videoer og diverse andet materiale kan findes. Han anser den nye ’presscloud’ som et billede på, at brandet i højere grad skal gøres tilgængeligt for omverdenen.

”Når coronadynen begynder at lette, så nytter det ikke noget, hvis vi bare har lænet os mageligt tilbage den seneste tid og ventet på, at tingene vender tilbage til den virkelighed, vi kendte før Covid-19,” forklarer han.

 

Foto: Aytm, Hiatus Pedestal Table (v), Luceo Portable Lamp (m), Novo Chair (h)

 

Optimistiske forventninger til fremtiden

Per Gran Hartivgsen tror på, at verdens tilstand nok snart skal begynde at stabilisere sig. Det har Aytms tilstedeværelse på deres kontor i Kina overbevist ham om.

”Vi oplevede Covid-19 på tætteste hold, inden den indtog Danmark. Det medfører jo, at vi på tætteste hold også oplever, hvordan hverdagen vender tilbage,” forklarer han.

I Kina er salget af Aytms produkter stort set tilbage på samme niveau som inden virusudbruddet ramte.

Derudover kan designbrandet fortælle, at de snart åbner dørene til et helt nyt showroom i Shanghai.

 

Foto: Aytm, Novo Furniture & Flos Vases

 


Skulle din virksomhed have udstillet på Trends & Traditions? Så er du velkommen til at skrive til os på [email protected], hvis du har spændende nyheder, som du gerne vil præsentere for branchen.