Den adm. direktør, Jacob Nannestad, er ikke i tvivl om, at modellen er en god løsning for både virksomhed og medarbejdere.
Siden sensommeren sidste år har den danske designvirksomhed Umage haft en fire-dages arbejdsuge for at skabe bedre balance mellem arbejde og fritid for sine i alt 35 medarbejdere. Nu har modellen været implementeret i syv måneder, og omsætningen er ikke faldet, fortæller den adm. direktør, Jacob Nannestad, i et interview med Jyllands-Posten.
I et interview med 365DESIGN har Jacob Nannestad også tidligere givet udtryk for, at modellen har været et godt redskab for virksomheden.
”Vi oplever, at folk er mere fokuserede, når de er på arbejde, fordi de har friheden til at være mere til stede derhjemme,” udtalte han i begyndelsen af marts i år.
Overfor Jyllands-Posten fastslår Jacob Nannestad, at han er overbevist om, at den fire-dages arbejdsuge i sidste ende vil komme virksomheden til gode, selv om han erkender, at implementeringen også har været en investering.
Til 365DESIGN har den adm. direktør desuden tidligere udtalt, at et sådant tiltag har sine udfordringer, hvorfor virksomheden har modtaget hjælp udefra, og til Jyllands-Posten fortæller han, at der har ligget en del arbejde i optimering af arbejdsgange og processer.
”Det kommer ikke uden omkostninger, men på den lange bane er det helt tydeligt, at det bliver til alles fordel – både medarbejderne og virksomheden,” siger Jacob Nannestad til avisen.
For at ikke at gå på kompromis med virksomhedens kundeservice, har Umage dog altid to studerende til at sidde på kontoret fredag, hvor de øvrige medarbejdere holder fri, så nogen også her kan tage imod ordrer og besvare spørgsmål fra kunder.